Az epikus színház – Bertolt Brecht: Kurázsi mama
Bertolt Brecht neve szorosan összefonódik a modern színháztörténet egyik legnagyobb újításával, az epikus színházzal. Ez a színházi forma alapvetően megváltoztatta a néző és a színpad kapcsolatát, új esztétikai és társadalmi célokat tűzött ki maga elé. Az epikus színház lényege, hogy a néző ne csak beleélje magát a történetbe, hanem gondolkodjon, kritizáljon, elemezzen, és reflektáljon a látottakra. Brecht egyik legismertebb és leggyakrabban elemzett műve ebben a műfajban a „Kurázsi mama és gyermekei”, amely a harmincéves háború idején játszódik és mély társadalmi kérdéseket vet fel. A dráma bemutatja, hogyan változik meg az emberi jellem és erkölcs a háború árnyékában, miközben a túlélés érdekében kompromisszumokat kell kötni.
A cikk célja, hogy részletesen bemutassa az epikus színház fogalmát, jelentőségét Brechtnél, Brecht művészi forradalmát, a „Kurázsi mama” történelmi hátterét és cselekményét, valamint a V-erfremdung (elidegenítő) effektus alkalmazását a darabban. Külön figyelmet szentelünk annak, hogy a néző milyen szerepet kap Brechtnél, és hogyan hangsúlyozódnak a társadalmi kérdések a műben. Mindezt gyakorlati megközelítésben, konkrét példákkal, elemzésekkel és táblázatokkal szemléltetve tárgyaljuk, hogy mind a kezdők, mind a haladók számára hasznos legyen a cikk.
A „Kurázsi mama” nem csupán egy történelmi dráma, hanem egy gondolkodásra késztető társadalmi parabola, amely ma is aktuális kérdéseket vet fel: meddig mehet el az ember a túlélés érdekében? Hogyan viszonyulhatunk a háborúhoz és a profitvágyhoz? Mi a felelőssége az egyénnek és a társadalomnak? Ezekre a kérdésekre keressük a választ Brecht színházi világán keresztül. Az epikus színház eszközei, mint a V-erfremdung, a reflektált nézői szemlélet és a történelmi távolság mind azt a célt szolgálják, hogy a néző ne csak passzív befogadó legyen, hanem aktív, gondolkodó résztvevő.
A következő részekben bemutatjuk az epikus színház elméleti alapjait, Brecht újító törekvéseit, a „Kurázsi mama” keletkezési és történeti hátterét, a dráma szerkezetét, valamint részletesen elemezzük a műben alkalmazott színházi eszközöket. Külön blokkban foglalkozunk a néző szerepével, illetve a társadalmi üzenet erejével is. Az elemzés során olyan példákat hozunk, amelyek segítenek megérteni, hogyan működik a brechti színház a gyakorlatban, és milyen tanulságokat hordoz a mai kor számára.
Célunk, hogy a cikk végére minden olvasó átfogó képet kapjon mind az epikus színházról, mind a „Kurázsi mama” jelentőségéről. Az elméleti ismeretek mellett gyakorlati útmutatást is nyújtunk, hogy a színházi nevelők, tanárok, diákok és a műfaj iránt érdeklődők könnyebben eligazodjanak ebben a különleges művészi világban. Bízunk abban, hogy a cikk hozzájárul Brecht örökségének és az epikus színház értékeinek jobb megértéséhez.
Az alábbiakban lépésről lépésre mutatjuk be a brechti epikus színház világát, fókuszálva a „Kurázsi mama” társadalmi és művészi üzeneteire.
Az epikus színház fogalma és jelentősége Brechtnél
Az epikus színház fogalma Bertolt Brechthez kötődik, aki a 20. századi színházi gondolkodás egyik legnagyobb újítója volt. Az epikus színház célja, hogy a néző ne veszítse el kritikai gondolkodását az előadás során. Míg az arisztotelészi, klasszikus dráma a katarzist, az érzelmi azonosulást helyezte előtérbe, addig az epikus színház a távolítás, az elemzés és a kritikai szemlélet révén kíván hatást gyakorolni a közönségre. Brecht úgy vélte, hogy a színház feladata nem a valóság utánzása (mimesis), hanem annak elemzése, magyarázata és bírálata.
A „epikus” elnevezés Homérosz eposzaira utal, ahol a történetmesélés és az elbeszélői kommentárok váltakoznak. Az epikus színházban a cselekmény nem folyik egyetlen ívben, hanem epizódokra tagolódik, a szereplők pedig gyakran reflektálnak saját helyzetükre, vagy kilépnek a szerepből, hogy közvetlenül a nézőkhöz szóljanak. Ez az elidegenítő hatás, amelyet Brecht V-erfremdungnak nevezett, megakadályozza az érzelmi beleélést, ehelyett gondolkodásra ösztönöz.
Az epikus színház jelentősége abban rejlik, hogy újfajta nézői attitűdöt teremt: a közönség nem passzív résztvevő, hanem aktív, gondolkodó megfigyelő. A színház így nem csupán szórakoztat, hanem tanít, nevel és társadalmi kérdéseket vet fel. Brecht szerint a színháznak a társadalom változtatásában is szerepet kell játszania, ezért műveiben rendre központi helyet kapnak a politikai, gazdasági és szociális problémák. Az epikus színház tehát a művészet és a társadalmi felelősségvállalás összekapcsolását jelenti.
A brechti epikus színház alapelvei közé tartozik a történelmi távolítás, a megszakítás, a kommentár, a dalok, a plakátok, valamint a színpadkép tudatosan mesterséges volta. Mindezek azt szolgálják, hogy a néző emlékezzen: amit lát, az nem a valóság, hanem annak elemzése, modellje. Az epikus színház célja, hogy megmutassa, a társadalmi viszonyok nem örökérvényűek, hanem megváltoztathatók, ha felismerjük működésüket.
Brechtnél tehát az epikus színház nem öncélú formabontás, hanem a társadalmi tudatosság növelésének eszköze. A nézők nemcsak szórakoznak, hanem szembesülnek saját felelősségükkel is a bemutatott problémákban. Az epikus színház így válik a társadalmi párbeszéd és a cselekvés egyik lehetséges katalizátorává.
Az epikus színház fő jellemzői
A következő táblázat összefoglalja az epikus színház fő jellemzőit, szembeállítva a klasszikus drámai színházzal:
Jellemző | Klasszikus dráma (Arisztotelészi) | Epikus színház (Brecht) |
---|---|---|
Cél | Közönség érzelmi bevonása, katarzis | Kritikai gondolkodás, elemzés |
Szerkezet | Folyamatos, egységes történetív | Epizódok, megszakítások |
Néző szerepe | Passzív, beleélő | Aktív, elemző, kritikus |
Tér/idő kezelése | Egységes, valósághű | Történelmi távolítás, időugrások |
Szereplők | Azonosulható, élethű | Tipikus, általános érvényű |
Színházi eszközök | Illúziókeltés, valósághűség | Elidegenítés, kommentár, dalok |
Üzenet | Egyetemes, örökérvényű | Társadalmi, változtatható viszonyok |
A táblázat jól szemlélteti, hogy Brecht színháza mennyire eltér a hagyományos felfogástól mind szerkezetében, mind céljaiban. Ez a különbség alapjaiban változtatta meg a modern színházat, és napjainkban is élő hagyománnyá vált.
Bertolt Brecht művészi forradalma és újító színháza
Bertolt Brecht (1898–1956) német drámaíró, költő, színházi rendező és teoretikus a 20. századi színház egyik legnagyobb reformere. Művészi pályáját a politikai tudatosság, a társadalmi igazságtalanság elleni küzdelem és a forradalmi megújulás jellemezte. Brecht alkotói munkássága során mindvégig arra törekedett, hogy a színházat megszabadítsa a puszta szórakoztatás, az illúzió és a passzív befogadás béklyóitól. Ehelyett egy aktív, gondolkodó, felelős nézőt akart nevelni, aki nem csupán élvezi az előadást, hanem kérdéseket tesz fel, elemez, bírál és új megoldásokat keres.
Brecht számára a színház elsődleges célja az volt, hogy a társadalmi valóságot feltárja és megkérdőjelezze. Ezt a célt szolgálta az epikus színház megalkotása és elterjesztése. Brecht alkotásainak középpontjában mindig valamilyen társadalmi, politikai, gazdasági kérdés állt – legyen szó a kapitalizmusról, a háború pusztításáról, az egyéni felelősségről vagy az igazságtalanságról. Műveiben a hősök nem magasztos, tragikus alakok, hanem hétköznapi emberek, akik sorsán keresztül a társadalmi mechanizmusok kritikája valósul meg.
Brecht újító színházi eszközei
Brecht újító színházi eszközei között kiemelhető a V-erfremdung (elidegenítő) effektus, amelynek lényege, hogy a néző ne feledje: amit lát, az nem a valóság, hanem egy dramatizált történet. Az elidegenítés különféle eszközökkel valósulhat meg: a színészek ki-kilépnek a szerepből, közvetlenül a közönséghez fordulnak, énekelnek, plakátokat mutatnak fel, vagy éppen megszakítják a cselekményt rövid kommentárokkal. Mindez azt a célt szolgálja, hogy a néző folyamatosan reflektáljon a látottakra, és ne ragadjon bele az érzelmi azonosulásba.
Brecht színházában fontos szerep jutott a daloknak, melyek nem csupán illusztrációk, hanem a cselekményt megszakító, kommentáló, értelmező szerepet töltenek be. Ez az epikus forma szoros rokonságban áll a kabaréval, a bábjátékkal, a népszínházzal, hiszen ezekben is a közvetlenség, a megszólítás és a társadalmi üzenet hangsúlyozása a döntő. Brecht gyakran alkalmazott világos, didaktikus színpadképeket, egyszerű díszleteket és jelmezeket, hogy a néző ne a látványban, hanem a mondanivalóban mélyüljön el.
Brecht saját színházi társulata, a Berliner Ensemble, legendás előadásokat hozott létre az epikus színház elvei alapján. Ezekben az előadásokban a színészi játék, a díszlet, a zene, a szöveg és a világítás együttesen teremtette meg azt a távolságot, amely szükséges volt az elemző, kritikai nézőtípus kialakításához. A Berliner Ensemble produkciói világszerte ismertté tették az epikus színház formanyelvét, és máig inspirációt jelentenek a kortárs alkotók számára.
Az újító szemlélet társadalmi hatása
Brecht művészi forradalma túlmutatott a színházon: eszméi és módszerei hatással voltak a politikai gondolkodásra, a pedagógiára, a filmre és az irodalomra egyaránt. Az epikus színház eszközei segítették a 20. századi művészetet abban, hogy aktívabban részt vegyen a társadalmi változásokban, és hozzájáruljon a kritikai gondolkodás elterjesztéséhez. Brecht öröksége nem csupán a színháztörténetben, hanem a társadalmi felelősségvállalás kultúrájában is tovább él.
Az epikus színház kritikái között szerepel, hogy néha nehéz megtalálni az egyensúlyt az érzelmi azonosulás és a kritikai távolság között. Egyes nézők számára a direkt, didaktikus üzenetek idegenül hathatnak, másokat viszont éppen ezek a megoldások késztetnek elmélyült gondolkodásra. Mindenesetre Brecht forradalmi törekvése nélkül a modern színház ma egészen más képet mutatna – ahogy a társadalom önreflexiója is sokkal szegényebb lenne.
Kurázsi mama: történelmi háttér és cselekmény
A „Kurázsi mama és gyermekei” (Mutter Courage und ihre Kinder) Brecht egyik legjelentősebb és legtöbbet játszott drámája, amelyet 1939-ben írt, közvetlenül a második világháború kitörése után, de a harmincéves háború (1618-1648) idején játszódik. A történelmi háttér megválasztása nem véletlen: Brecht számára a harmincéves háború a háború értelmetlenségének, pusztításának, a profitvágy, az erkölcsi kompromisszumok és a társadalmi összeomlás példája volt. A történelmi távlat, a „távolítás” segít abban, hogy a néző ne az adott kort, hanem az általános emberi magatartásokat, társadalmi mechanizmusokat szemlélje.
A „Kurázsi mama” keletkezésekor Európa a második világháború küszöbén állt, a fasizmus előretörése sokakban a történelmi tragédiák megismétlésének félelmét keltette. Brecht ezért a múlt egy elfeledett, de tanulságos háborúját választotta, hogy azon keresztül beszéljen a jelen veszélyeiről. Ez a párhuzam a történelem ismétlődésére, az emberi mohóság, felelőtlenség és alkalmazkodás örök dilemmáira hívja fel a figyelmet.
A darab cselekménye és főbb szereplői
A „Kurázsi mama” főhőse Anna Fierling, ismertebb nevén Kurázsi mama, aki három gyermekével (Eilif, Schweizerkas és Kattrin) egy kocsit húzva járja végig a háborús Európát, kereskedik, hogy túlélje és hogy profitáljon a háborúból. Kurázsi mama tipikus karakter, akiben egyszerre jelenik meg az anyai szeretet, a túlélési ösztön és a profitéhség. Az egész dráma során azzal szembesülünk, hogy Kurázsi mama mindhárom gyermekét elveszíti, mégis képtelen feladni a háborúval járó életmódot, hiszen megélhetése, identitása ehhez kötött.
A cselekmény 12 jelenetből áll, amelyek mindegyike a háború egy-egy epizódját, Kurázsi mama és gyermekei sorsának egy-egy állomását mutatja be. A darab szerkezete laza, epizodikus, nincsenek benne nagy fordulatok vagy klasszikus értelemben vett csúcspontok. Minden jelenet egy-egy tanulságot, társadalmi vagy erkölcsi kérdést vet fel.
Főbb szereplők:
- Kurázsi mama (Anna Fierling): A túlélésért mindent feláldozó anyai figura, aki a háborútól várja boldogulását, de közben mindent elveszít.
- Eilif: Az idősebb fiú, aki a háború hősévé válik, majd értelmetlenül hal meg.
- Schweizerkas: Az egyszerű lelkű fiú, aki becsületből hal meg, mert nem hajlandó elárulni a pénzt.
- Kattrin: A néma leány, aki végül önfeláldozó hőstettet hajt végre, és meghal, hogy figyelmeztesse a város lakóit a közeledő veszélyre.
- A Kereskedő: A háborúban meggazdagodni akarók tipikus képviselője.
- A Tábori Lelkész: A háború ideológiáját igazoló, de gyakran képmutató figura.
A dráma epizódjai során Kurázsi mama újra és újra kompromisszumokat köt, reménykedik, veszít, majd folytatja útját – a háború haszonélvezője és áldozata egyszerre. A darab végén magára marad, de kénytelen tovább húzni a kocsit, hiszen nincs más választása.
A társadalmi és morális dilemmák bemutatása
A „Kurázsi mama” minden jelenete egy-egy társadalmi vagy erkölcsi dilemmát világít meg: hogyan válik az ember a háború haszonélvezőjévé? Mikor válnak fontossábbá az anyagi javak az emberi kapcsolatoknál? Hol húzódik az önzés és az áldozathozatal határa? A háború személyes tragédiák sorozata, amelyben senki sem lehet igazán győztes. Kurázsi mama alakja egyszerre kelt részvétet és kritikát: anyai ösztönei elismerésre méltók, ugyanakkor erkölcsi vaksága tragikus következményekhez vezet.
A történelmi háttér, a szereplők sorsa és a cselekmény epizodikussága mind azt szolgálják, hogy a néző ne csak a szereplőkkel, hanem a bemutatott társadalmi viszonyokkal is szembesüljön. Brecht itt a történelem és az egyéni sors összefüggését mutatja be: az egyén döntéseit meghatározza a társadalmi, gazdasági, politikai környezet, de a felelősség alól senki sem mentesülhet.
A V-erfremdung effektus alkalmazása a darabban
A V-erfremdung, vagyis elidegenítő effektus a brechti epikus színház egyik legismertebb és legfontosabb eleme. Célja, hogy a néző ne azonosuljon vakon a szereplőkkel és az eseményekkel, hanem tudatosan reflektáljon a látottakra. A „Kurázsi mama” drámában számos eszközzel jelenik meg ez a hatás, amelyek mind a kritikai gondolkodást segítik elő.
Az elidegenítő effektus egyik legfontosabb eszköze, hogy a színészek gyakran kilépnek a szerepből, megszólítják a közönséget, vagy kívülről kommentálják a történéseket. Ilyen például, amikor Kurázsi mama énekelni kezd, vagy amikor rövid dalok, kuplék szakítják meg a cselekményt. Ezek a dalok nem csupán érzelmi feszültségoldók, hanem ironikus kommentárok is, amelyek rávilágítanak a szereplők önámítására vagy a helyzet abszurditására.
A színházi eszközök konkrét példái
- Dalok és zenei betétek: A darabban többször is felcsendül egy-egy dal, amely kiszakítja a nézőt az események sodrásából. Ilyen például a „Kurázsi mama dala”, amely a háború profitéhségét és a túlélési stratégiák ellentmondásait világítja meg.
- Plakátok, feliratok, előzetes összefoglalók: Az egyes jelenetek előtt feliratok jelennek meg, amelyek előre elárulják, mi fog történni. Ez a megoldás megelőzi a feszültségkeltést, és arra ösztönzi a nézőt, hogy ne a történet izgalmaira, hanem a miértekre koncentráljon.
- Egyszerű, stilizált díszlet: A darab színpadképe tudatosan egyszerű, stilizált, hogy ne keltsen illúziót, hanem a mondanivalóra irányítsa a figyelmet.
- Színészi játék: A színészek nem azonosulnak teljesen a szerepükkel, inkább demonstrálják, megmutatják a karaktert, gyakran kívülről, kritikus távolságból.
Az elidegenítő effektus azt a célt szolgálja, hogy a közönség ne sodródjon bele érzelmileg a történetbe, hanem gondolkodó, elemző pozícióból szemlélje azt. Ez különösen fontos a „Kurázsi mama” esetében, ahol a háború, a profit és az emberi kapcsolatok ellentmondásai csak kritikai távolsággal értelmezhetők.
Előnyök és hátrányok táblázata
Az elidegenítő effektus alkalmazásának előnyeit és hátrányait az alábbi táblázat foglalja össze:
Előnyök | Hátrányok |
---|---|
Fejleszti a kritikai gondolkodást | Idegenül hathat a hagyományos nézőkre |
A társadalmi üzenet jobban érvényesül | Az érzelmi azonosulás csökkenhet |
Felhívja a figyelmet a változtatás lehetőségére | Néha túlságosan didaktikus lehet |
Megakadályozza a passzív befogadást | A színházi élmény kevésbé katartikus |
Innovatív, új színházi élményt nyújt | Bizonyos közönségrétegeket elidegeníthet |
Ez a táblázat is mutatja, hogy az elidegenítés nem minden néző számára egyformán befogadható, de Brecht szerint éppen a kényelmetlenség, a megszokottól való eltérés készteti elmélyültebb gondolkodásra a közönséget.
A néző szerepe és a társadalmi kérdések hangsúlya
A brechti epikus színház egyik legnagyobb újítása a néző szerepének radikális megváltoztatása. Brecht elveti az érzelmileg bevonódó, passzív nézőtípust, helyette egy aktív, gondolkodó, társadalmi felelősséget vállaló nézőt akar teremteni. A „Kurázsi mama” előadásain a nézőknek végig tudatosnak kell maradniuk: elemzik a helyzeteket, megkérdőjelezik a szereplők döntéseit, és saját felelősségüket is mérlegelik.
A társadalmi kérdések hangsúlya abban rejlik, hogy a darab nem egyéni tragédiákat, hanem rendszerszintű problémákat mutat be. A háború, mint társadalmi-gazdasági jelenség, nemcsak szereplői, hanem a nézők életére is hatással van. Brecht célja az, hogy a közönség ráébredjen: a társadalmi viszonyok alakíthatók, és minden egyes ember felelősséggel tartozik azért, hogy milyen világban él.
Aktív nézői magatartás
Az aktív nézői magatartás a következő elemekben nyilvánul meg:
- Elemzés: A néző a látottakat nem fogadja el automatikusan, hanem folyamatosan elemzi, értékeli, bírálja.
- Reflexió: A néző saját élethelyzeteire, döntéseire vonatkoztatja a darabban bemutatott helyzeteket.
- Társadalmi felelősségvállalás: A néző felismeri, hogy a bemutatott társadalmi mechanizmusok nem szükségszerűek, hanem változtathatók.
- Vitára ösztönzés: A brechti színház után gyakran alakulnak ki viták, beszélgetések, amelyek a nézők további gondolkodását serkentik.
Ezzel szemben a hagyományos színház inkább érzelmi azonosulásra, katarzisra törekszik, amely után a néző „megtisztulva” távozik, de kevésbé késztet cselekvésre vagy mélyebb társadalmi reflexióra.
A társadalmi üzenet ereje
A „Kurázsi mama” társadalmi üzenete több síkon is jelentkezik. Egyrészt a háború értelmetlenségének, pusztításának leleplezése, másrészt annak bemutatása, hogy a profitvágy, az önzés, az alkalmazkodás és a morális kompromisszumok hogyan vezetnek személyes és közösségi tragédiákhoz. Kurázsi mama alakja egyszerre kelt együttérzést és kritikát: mindenki magára ismerhet benne, ugyanakkor mindenki szembesülhet saját felelősségével is.
Brecht darabjaiban a társadalmi viszonyok mindig változtathatók, a történelem nem elkerülhetetlen végzet, hanem emberi döntések eredménye. A „Kurázsi mama” ezért nem csak az egyén tragédiája, hanem egy egész társadalom önkritikája is. A nézőknek el kell gondolkodniuk azon, hogy saját mindennapi döntéseik hogyan járulnak hozzá egy igazságosabb vagy éppen igazságtalanabb világ kialakulásához.
GYIK – 10 gyakran ismételt kérdés az epikus színházról és a „Kurázsi mama”-ról
Mi az epikus színház lényege röviden?
Az epikus színház célja, hogy a néző ne azonosuljon érzelmileg a szereplőkkel, hanem kritikusan, gondolkodva szemlélje a bemutatott társadalmi problémákat.Miben különbözik Brecht színháza a hagyományos drámától?
Míg a hagyományos dráma a katarzisra, érzelmi azonosulásra épít, Brecht színháza az elidegenítésre és a társadalmi elemzésre helyezi a hangsúlyt.Mi az a V-erfremdung effektus?
Ez az „elidegenítés” eszköze: célja, hogy a néző felismerje a színház mesterséges voltát, és távolságot tartson a történtektől.Miért játszódik a „Kurázsi mama” a harmincéves háború idején?
A történelmi távolítás segít, hogy a néző ne csak a konkrét kort lássa, hanem általános emberi és társadalmi mechanizmusokat ismerjen fel.Milyen szerepük van a daloknak a „Kurázsi mama” darabban?
A dalok nem csupán illusztrációk, hanem ironikus, kommentáló, elidegenítő funkciójuk van, megszakítják az érzelmi azonosulást.Milyen társadalmi tanulsága van a „Kurázsi mama” darabnak?
A háború értelmetlenségére, a profitvágy romboló erejére, az önzés és a felelősség dilemmáira hívja fel a figyelmet.Hogyan változtatta meg Brecht a néző szerepét a színházban?
A nézőt aktív, gondolkodó, kritikus résztvevőként képzeli el, aki elemez, reflektál, és felelősséget vállal a látottakért.Melyek a „Kurázsi mama” fő karakterei és mit jelképeznek?
Kurázsi mama (anyai, túlélő, de profitéhes), Eilif (háborús hős, áldozat), Schweizerkas (becsületes, naiv áldozat), Kattrin (önfeláldozó hős).Miért vált meghatározóvá az epikus színház a modern színházi gondolkodásban?
Mert radikálisan új nézői attitűdöt honosított meg, és a társadalmi felelősségvállalás eszményét állította középpontba.Milyen didaktikus célja van Brecht színházának?
A didaktikus cél az, hogy a néző tanuljon a bemutatott helyzetekből, felismerje a társadalmi problémák gyökereit, és cselekvő módon viszonyuljon a világhoz.
Ezzel a részletes elemzéssel reméljük, hogy az olvasó átfogó képet kapott az epikus színház fogalmáról, Brecht művészi forradalmáról, a „Kurázsi mama” drámájának jelentőségéről és üzenetéről. Az elméleti háttér mellett gyakorlati példák, táblázatok és összefoglaló kérdések is segítették a megértést, hogy mindenki megtalálja a maga számára leghasznosabb információkat. Az epikus színház ma is aktuális: gondolkodásra, elemzésre és felelősségvállalásra ösztönöz bennünket.
Olvasónaplóm:
- Olvasónaplók
- 1-2. osztályos kötelező olvasmányok
- 3-4. osztályos kötelező olvasmányok
- 5. osztályos kötelező olvasmányok
- 6. osztályos kötelező olvasmányok
- 7. osztályos kötelező olvasmányok
- 8. osztályos kötelező olvasmányok
- 9. osztályos kötelező olvasmányok
- 10. osztályos kötelező olvasmányok
- 11. osztályos kötelező olvasmányok
- 12. osztályos kötelező olvasmányok
- 1-4. osztály kötelező olvasmányok
- 5-8. osztály kötelező olvasmányok
- 9-12. osztály kötelező olvasmányok
- Ajánlott olvasmányok
- Érettségire
- Életrajzok