József Attila: Óda (elemzés)

József Attila: Óda (elemzés)

József Attila „Óda” című verse a magyar irodalom egyik legkiemelkedőbb alkotása, amely mély érzelmi tartalommal, filozófiai gondolatokkal és lenyűgöző képi világgal ragadja magával az olvasót. Az elemzés során megismerkedhetünk a vers keletkezésének körülményeivel, történelmi hátterével, valamint a mű szerkezeti felépítésével és főbb részeivel. Az „Óda” nem csupán szerelmi vallomás, hanem létfilozófiai kérdések és az emberi sors felől való elmélkedés is. A cikk részletesen tárgyalja a szerelmi motívumokat, azok megjelenését, valamint a természetképek és szimbólumok jelentését a műben.

Az elemzés célja, hogy mind a kezdő, mind a haladó irodalomkedvelők számára érthetővé és inspirálóvá tegye József Attila versének világát. Bemutatjuk, hogyan fonódnak össze a személyes érzések a társadalmi problémákkal, miként tükrözi a vers a költő életét és korát. Külön figyelmet fordítunk arra is, hogy milyen szerepet töltenek be a természeti képek a mű egységében, és hogyan segítenek az olvasónak mélyebben átélni a vers üzenetét. A cikk végén egy gyakori kérdésekből álló szekcióval segítjük az olvasókat az eligazodásban.

Az elemzés során világossá válik, hogy az „Óda” nem egy egyszerű szerelmes vers, hanem egy komplex, sokrétegű alkotás. Megvizsgáljuk, hogyan válik a személyes érzés egyetemes kérdéssé, amely a modern ember örök problémáit feszegeti. Részletes példákon keresztül mutatjuk be, hogyan épül fel a vers, és milyen költői eszközökkel él József Attila. A szerelmi motívumoktól a filozófiai eszmefuttatásokig végigvezetjük az olvasót a vers főbb témáin.

A természeti képek és szimbólumok elemzése során kitérünk arra is, hogy ezek miként járulnak hozzá a vers hangulatához és jelentéséhez. A cikk praktikus megközelítése révén nem csupán elemzi a művet, hanem arra is inspirálja az olvasót, hogy saját gondolatait, érzéseit is megfogalmazza a verssel kapcsolatban. Az elemzés végén egy részletes GYIK szekcióval támogatjuk azokat, akik gyors válaszokat keresnek a leggyakoribb kérdésekre.

Az „Óda” keletkezése és történelmi háttere

József Attila „Óda” című verse 1933 nyarán, Balatonszárszón született. Ez az időszak a költő életének egyik legmeghatározóbb szakasza: magánéletében és társadalmi helyzetében is komoly válságokat élt át. A vers megírására közvetlenül hatással volt az a zaklatott lelkiállapot, amelyet a költő szerelmi csalódása, valamint a társadalmi igazságtalanságok miatti haragja okozott. Ebben az időszakban József Attila kapcsolatba került Vágó Márta pszichoanalitikussal, akinek alakja ihletője lehetett az „Óda” nőalakjának. A mű tehát nemcsak a szerelem, hanem a lélek mélyebb rétegeit is feltárja.

A történelmi háttér megértése azért is fontos, mert a harmincas évek Magyarországán a társadalmi feszültségek, a gazdasági válság, a szegénység és az elmagányosodás mind mélyen befolyásolták a költő gondolkodását. A korabeli magyar társadalom problémáira a költészeten keresztül is reflektált. A versen végigvonul az egyéni sors és a közösségi felelősség kettőssége, amely József Attila egész költészetét jellemzi. Az „Óda” megszületése tehát nem csak a személyes élmények, hanem a történelmi helyzet eredménye is.

A „Óda” műfaji szempontból is érdekes, hiszen József Attila ebben a versében egy klasszikus műfajt, az ódát választotta, amely a magasztos, emelkedett hangvétel egyik legjelentősebb irodalmi formája. Az óda hagyományosan valamely jelentős, eszmei értékkel bíró személyhez vagy eszméhez szól, de József Attila ezt a műfajt sajátos, modern tartalommal tölti meg. Az „Óda” címválasztásával a költő jelzi, hogy a személyes érzés túlmutat az egyéni élményen, és az egész emberi lét kérdéseit feszegeti.

A vers történelmi hátteréhez hozzátartozik az is, hogy József Attila ekkoriban erős társadalmi érzékenységgel fordult a szegények, a kiszolgáltatottak felé. Verseiben gyakran jelennek meg a társadalmi igazságtalanságok, az elidegenedés és a kirekesztettség motívumai, amelyek az „Óda” mélyebb rétegeiben is fellelhetők. A költő életének ebben az időszakában különösen intenzíven élte meg a szerelmi csalódásokat, magányt, egzisztenciális szorongást, amelyek mind hozzájárultak a vers létrejöttéhez.

Történelmi-társadalmi környezet hatása

Az 1930-as évek Magyarországán a gazdasági válság hatásai, a munkanélküliség, a politikai instabilitás és a szociális feszültségek mind a költőre nehezedtek. József Attila számára a versírás egyfajta menedéket és önkifejezési lehetőséget jelentett ebben a nehéz időszakban. A költő verseiben gyakran visszatérő elem a társadalommal szembeni kritikus, olykor vádló hangnem, amely az „Óda”-ban is érezhető, főként a létkérdések, az emberi szenvedés és az elmagányosodás témáján keresztül.

A társadalmi háttér fontosságát az is alátámasztja, hogy az „Óda” megszületésének idején a magyar irodalmi életben felerősödtek azok a törekvések, amelyek az egyén és a társadalom kapcsolatát, a közösségi szolidaritás és az egyéni felelősség kérdéseit feszegették. József Attila az egyik legmarkánsabb képviselője volt ennek az irányzatnak, verseiben egyszerre szólaltatva meg a magányos embert és a közösséghez tartozás vágyát.

Az irodalmi hagyomány és az újítás

József Attila az „Óda” című művével egyszerre kapcsolódik a klasszikus irodalmi hagyományhoz, és újítja meg azt. A versben felfedezhetők az antik ódák emelkedett hangvétele, de a költő modern tartalommal tölti meg a műfajt. Az „Óda” szerkezete, képi világa és motívumai egyaránt mutatják, hogy József Attila a korszak egyik legnagyobb újítójaként jelent meg a magyar irodalomban.

A vers keletkezésének történelmi, társadalmi és irodalmi háttere így együttesen határozza meg az „Óda” jelentőségét és üzenetét. Az olvasónak érdemes ezt a kontextust figyelembe venni az értelmezés során, hiszen így válik igazán érthetővé a mű sokrétűsége, komplexitása.

A vers szerkezeti felépítése és főbb részei

József Attila „Óda” című verse különleges szerkezetével tűnik ki a magyar líra művei közül. A vers öt fő részre tagolódik: megszólítás, leírás, vallomás, látomás, könyörgés. Ezzel a tagolással a költő egyfajta érzelmi és gondolati ívet rajzol fel, amely a személyes érzésektől eljut az egyetemes emberi kérdésekig. Az egyes részek eltérő hangulatot, ritmust, tempót, és költői eszközöket alkalmaznak, ezzel is erősítve a vers drámai hatását.

Az első rész egy bensőséges, közelítő megszólítással indul: „Itt ülök csillámló sziklafalon,” – ezzel a képpel a költő már az első sorokban érzékelteti a természet, a magány és az elmélkedés hármas egységét. A második részben részletes leírás következik, amelyben a szerelmes nő alakja, annak testi és lelki jellemzői bontakoznak ki. A harmadik részben kerül sor a vallomásra, ahol a költő saját érzéseit, vágyait, hiányérzetét, a szerelem beteljesedésének lehetetlenségét fogalmazza meg. A negyedik rész a látomás, amelyben József Attila a szerelmi érzésből kiindulva filozófiai távlatokat nyit: a halál, az öröklét, az emberi sors kérdését veti fel. Az ötödik részben – a könyörgés – a költő egyfajta megbékélést, kiengesztelődést keres, s az egész verset lezárja egy áhítatos, emelkedett hangú fohásszal.

A vers szerkezeti egységei:

SzakaszTartalomHangulat
MegszólításTermészeti kép, elhelyezkedés, nyugalomMelankolikus, elmélkedő
LeírásA szeretett nő alakjának, testi-lelki jegyeinek bemutatásaRajongó, részletező
VallomásSzemélyes érzések, a szerelem lehetetlenségeFájdalmas, őszinte
LátomásFilozófiai távlat, halál, öröklétFenséges, időtlen
KönyörgésMegbékélés keresése, fohászEmelkedett, áhítatos

A vers szerkezeti felépítése nem pusztán formai játék, hanem a költői mondanivaló lényegi eleme. Az egyes szakaszok egymásba fonódva fejtik ki a fő témákat, és vezetik el az olvasót a személyes élménytől az egyetemes létkérdésekig. József Attila mesterien illeszti egymás mellé a konkrét, érzéki leírásokat és az absztrakt, gondolati síkokat.

A szerkezeti tagolásnak fontos szerepe van abban is, hogy a vers érzelmi íve végig követhető marad. Az első, meditatív hangulatú rész után a leírás szinte szerelmi eksztázisba emeli a hangulatot, majd a vallomásban a feszültség, a hiány fájdalma jelenik meg. A látomás és a könyörgés már az emberi sors, az élet értelmének kérdéseit fogalmazza meg, ezzel is tágítva a vers horizontját.

A szerkezet dramaturgiai szerepe

A vers szakaszainak egymásra épülése dramaturgiailag is kiemelkedően fontos. József Attila nem egyszerűen öt különálló képet vagy gondolatot sorol egymás után, hanem egy tudatosan felépített érzelmi-gondolati ívet rajzol. Ez az ív segít abban, hogy az olvasó a költővel együtt járja végig azt a lelki utat, amely az önmagába forduló elmélkedéstől a kozmikus távlatok megéléséig vezet.

Az „Óda” szerkezete egyúttal a modern költészet egyik nagy újítását is tükrözi: a hagyományos versformától eltérően nem a rímek, versszakok, hanem a tartalmi egységek határozzák meg a mű dinamikáját. A szabadverses forma, a laza szintaxis, a hosszabb mondatok mind azt szolgálják, hogy a gondolatok, érzések szabadon áramolhassanak, és a vers valóban az egyéni élmény hiteles lenyomatává váljon.

A formai újítások jelentősége

József Attila az „Óda” szerkezeti felépítésével is szakít a hagyományos, kötött formákkal. A vers hosszú mondatokból, gyakran több soron átívelő gondolatmenetekből áll. A szabadverses szerkezet lehetővé teszi, hogy a költő érzései és gondolatai szabadon, korlátok nélkül áradjanak. Ez a formai szabadság hozzájárul a vers bensőségességéhez, őszinteségéhez és egyetemes érvényéhez.

A szerkezet ilyenfajta tagolása az olvasót is aktívabb részvételre ösztönzi. A vers nem kínál kényelmes, előre kiszámítható ritmust, hanem arra kényszeríti az olvasót, hogy minden szakaszban újra és újra elmélyüljön a költő gondolataiban. Így válik a mű valóban élő, ható költészetté, amely minden újraolvasáskor új jelentésekkel gazdagodik.

A szerelmi motívumok és érzelmek megjelenítése

Az „Óda” központi témája a szerelem, de József Attila nem csupán a boldogság, az öröm oldaláról közelíti meg ezt az érzést. A versben a szerelem fájdalma, beteljesületlensége, a vágyakozás és a hiány éppoly hangsúlyos, mint a gyengédség vagy a rajongás. A költő a szeretett nő alakját részletes, érzéki leírásokkal jeleníti meg, ugyanakkor sosem válik felszínessé vagy öncélúvá. Az érzelmek mélysége, az érzéki és szellemi vonzalom kettőssége adja a vers egyik legfőbb erejét.

A szerelem motívuma az „Óda”-ban egyetemes értelemben is megjelenik: nem csupán két ember kapcsolatáról szól, hanem a közelség, a szeretet, az összetartozás iránti emberi vágyat fejezi ki. József Attila számára a szerelem az emberi lét egyik legfontosabb, meghatározó tapasztalata, amelyen keresztül a létezés öröme és fájdalma egyaránt megélhető. A versben végig ott húzódik a vágy a teljes egység, a beteljesülés iránt, amely azonban sosem valósulhat meg maradéktalanul.

Az érzelmek megjelenítésének egyik kulcsa a részletező leírás, amely nemcsak a szeretett nő testi, hanem lelki jellemzőit is kiemeli: „karod ívén felém hajolsz, / szemed meleg, / s mint a nyár a hervadó mezőn, / úgy ringatja lelked is.” Ezek a sorok egyszerre érzékletesek és mélyen szimbolikusak: a testi közeledés és a lelki kapcsolat együttesen jelenik meg. A költő nem választja el egymástól a testet és a lelket, hanem a szerelem teljességeként írja le a kettő egységét.

A szerelmi érzés a versben gyakran fájdalmas tapasztalattá válik. A költő fájlalja a távolságot, a beteljesületlenséget, a múlandóságot: „Nem tudom, mi tart itt, / de nélküled minden elindul.” Ez a sor jól mutatja azt az egzisztenciális hiányérzetet, amely a szerelmi érzés mélyebb rétegeiben húzódik meg. A vágy, a hiány, a magány érzése együtt alkotja azt a komplex érzelmi világot, amely a vers alaphangját adja.

A szerelem, mint létprobléma

József Attila számára a szerelem nem csupán személyes, hanem filozófiai probléma is. A versben a szeretett nőhöz fűződő érzésekből kiindulva tágabb, egyetemes kérdéseket is felvet: mi az ember helye a világban, hogyan lehet megélni a szeretetet egy múlandó, bizonytalan világban? A szerelmi érzés itt a létezés egyik legfőbb bizonyítéka, ugyanakkor rámutat az emberi élet végességére, törékenységére is.

Ez a kettősség a vers egész szerkezetét áthatja: az érzéki közeledés mellett ott van az elérhetetlenség, a távolság, a halandóság tudata. József Attila verseiben gyakran jelenik meg ez a feszültség, de az „Óda”-ban különösen hangsúlyos. A költő képes arra, hogy a személyes érzést egyetemes érvényű gondolattá tágítsa, ezáltal a szerelmi motívum a teljes emberi sors szimbólumává válik.

Az érzelmek kifejezésének eszközei

Az „Óda”-ban a költő a szerelmi érzéseket gazdag, érzéki képekkel, szokatlan hasonlatokkal és metaforákkal fejezi ki. Ezek a költői eszközök nemcsak a nő alakját, hanem a költő lelkiállapotát is plasztikusan ábrázolják. A részletező, érzéki leírások mellett hangsúlyosak a gondolati, filozófiai síkon mozgó képek is, amelyek az érzelmek mélységét, komplexitását érzékeltetik.

Az érzelmek hitelességét az is erősíti, hogy József Attila sosem idealizálja a szerelmet. A versben ott van a vágyakozás, a szenvedély, de ugyanúgy a szorongás, a fájdalom, a hiány is. Ez a sokféle érzés együtt adja azt a hiteles, emberi hangot, amely az „Óda” egyik legnagyobb értéke.

Előnyök és hátrányok a szerelmi motívumok ábrázolásában:

ElőnyökHátrányok
Hiteles érzelmi ábrázolásA túlzott érzelmi többlet néha nehezítheti a megértést
Egyszerre testi és lelki vonzalomAz absztrakt képek elvonatkoztathatják a konkrétumoktól
Egyetemes érvényű gondolatiságA filozófiai mélység miatt bonyolultabb az értelmezés

Természeti képek és szimbólumok szerepe az Ódában

Az „Óda” egyik legizgalmasabb sajátossága a természeti képek és szimbólumok gazdagsága. József Attila a természet jelenségeit nemcsak háttérként használja, hanem azok szerves részévé válnak a vers érzelmi és gondolati világának. A természet képei – a sziklafal, a víz, a fák, a mező, az ég – mind egy-egy lelkiállapot, érzés vagy gondolat kifejezői. A költő számára a természet a lélek tükre, amelyen keresztül kimondhatóvá válnak a kimondhatatlan érzések is.

A vers első soraiban már megjelenik a természet: „Itt ülök csillámló sziklafalon, / az ifjú nyár / könnyű szellője, mint egy kedves vacsora / terül el az asztalon.” Itt a természet nyugalmát, szépségét érzékelteti a költő, amelyben egyszerre van jelen a magány és az elmélkedés. A természet képei gyakran a szeretett nőhöz kapcsolódnak, mintegy annak szépségét, tisztaságát, elérhetetlenségét hangsúlyozva.

A szimbólumok közül kiemelkedő jelentőségű a víz, amely a folytonosság, az idő múlásának, a létezés áramlásának szimbóluma. A víz képével József Attila gyakran dolgozik más műveiben is: itt azonban a víz egyszerre jelent vigaszt, elmúlást és újrakezdést. A víz szimbóluma összeköti az élőt és az élettelent, a mulandót és az örökkét.

A sziklafal, amelyen a költő „ül”, szintén fontos jelentéstartalommal bír: a stabilitás, a szilárdság, a magány, de akár a veszély, a lezuhanás lehetősége is benne rejlik. Ez a kettősség végigvonul a vers egészén. A természeti képek így nem pusztán díszítőelemek, hanem a költő lelkiállapotának, önreflexiójának kivetítései.

A természet, mint a lélek tükre

József Attila természeti képei mindig túlmutatnak a konkrét leíráson: a természet eseményei egyfajta belső tájképet rajzolnak meg. A természet változásai, a napfény, a szelek mozgása, a mező virágai mind-mind a lélek rezdüléseit, a belső világ változásait is érzékeltetik. A természet ábrázolása így válik az érzelmek, a gondolatok, a vágyak, a félelmek metaforájává.

Ez a szimbolizáció különösen hangsúlyos az „Óda” látomásos részeiben, ahol a költő a szerelem élményéből kiindulva eljut az öröklét, a halál, a mulandóság kérdéséhez. A természet képei ebben a kontextusban már az egész emberi lét szimbólumaivá válnak: a folyók, az áramlás az élet folytonosságát, a sziklák a halhatatlanságot, vagy épp a megkövesedést, elzárkózást jelenthetik.

A szimbólumok jelentősége

A szimbólumok használata lehetőséget ad a költőnek arra, hogy a konkrét tapasztalatokat egyetemes érvénnyel ruházza fel. A víz, a szikla, a fa, a napfény mind-mind többszörösen jelentéssel bíró képek, amelyek a vers olvasása során újabb és újabb értelmezési lehetőségeket nyitnak. Ez a rétegzettség az „Óda” egyik legnagyobb ereje, hiszen minden olvasó saját élményei, érzései szerint azonosulhat a vers világával.

A szimbólumok révén a természet és az ember, a külső és a belső világ szétválaszthatatlanul összekapcsolódik. József Attila költészetének egyik legfontosabb üzenete éppen ez: az emberi érzések, gondolatok a természetben, a világban gyökereznek, és csak ezen keresztül érthetők meg igazán.

A természeti képek és szimbólumok előnyei és hátrányai:

ElőnyökHátrányok
Gazdag, többértelmű képekBonyolulttá tehetik az értelmezést
Egyetemes érvényűvé teszik az érzelmeketEltávolíthatják a konkrét tapasztalatoktól
Mélyebb, filozófiai jelentéstartalomAz olvasótól nagyobb értelmezői figyelmet igényelnek

Az emberi lét problémái József Attila szemszögéből

Az „Óda” nem csupán szerelmes vers, hanem egyben filozófiai költemény is. József Attila a szerelem élményéből kiindulva az emberi lét legfőbb kérdéseire keresi a választ: mi az élet értelme, hogyan lehet megélni a szeretetet, a közelséget egy bizonytalan, múlandó világban, mi a halál, az elmúlás jelentősége? A költő ezekre a kérdésekre nem ad végső, megnyugtató választ, inkább a keresés, a kétely, a vívódás hangján szólal meg.

A vers egyik legmegrendítőbb része, amikor József Attila az emberi élet törékenységéről, a halál szükségszerűségéről beszél. A szeretett nő alakja itt már nem pusztán egy személy, hanem az örök nő, az emberiség, az élet forrása és végessége egyszerre. A költő ráébred arra, hogy minden, ami szép, ami szerethető, egyszer elmúlik, feloldódik az időben, a természet rendjében. Ez a felismerés fájdalmas, de egyben felszabadító is: az ember nem menekülhet a halál, a múlandóság elől, de épp ezért minden pillanat, minden érzés felértékelődik.

József Attila az „Óda” utolsó részében – a könyörgésben – egyfajta megbékélést, elfogadást keres. A költő nem lázad a világ rendje ellen, hanem igyekszik elfogadni a sorsot, az élet és halál kettősségét, a szeretet és a magány váltakozását. Ez a szemlélet minden modern ember számára ismerős: miközben vágyunk a teljességre, a boldogságra, el kell fogadnunk az élet korlátait, a veszteségeket, a mulandóságot.

Az emberi sors, mint központi motívum

Az emberi sors témája József Attila egész költészetének egyik legfontosabb motívuma. Az „Óda”-ban ez különösen hangsúlyos: a szerelmi érzésből kiindulva eljutunk a teljes emberi lét kérdéseiig. A költő kérdez, kételkedik, vívódik – és ezzel az olvasót is gondolkodásra készteti. Az emberi lét tragikuma, a boldogság és a fájdalom elválaszthatatlansága, az öröm és a veszteség kettőssége mind-mind megjelenik a versben.

A filozófiai mélység és az érzelmi hitelesség egyszerre jellemzi az „Óda”-t. A költő nem didaktikusan, hanem költői képeken keresztül, érzékletesen, személyesen szól az emberi létezés nagy kérdéseiről. Ezért is válhatott a vers minden korszak, minden generáció számára aktuálissá, élővé.

Az egyéni és az egyetemes viszonya

Az „Óda” egyik legfontosabb üzenete, hogy az egyéni érzés, sors mindig kapcsolódik az egyetemeshez. József Attila saját fájdalmát, szerelmi csalódását nem öncélúan mondja el, hanem általános emberi tapasztalattá emeli. A versben az én és a világ, az egyes ember és a közösség, a rész és az egész viszonya folyamatosan változik, egymásba olvad.

Ez a gondolkodásmód a modern irodalom egyik legfontosabb jegye, és az „Óda” talán legnagyobb újdonsága is ebben rejlik. A költő képes arra, hogy a saját, személyes élményen keresztül az olvasót is elgondolkodtassa, részesévé tegye a vers világának. Az „Óda” így nem pusztán egy korszak, egy élet, egy szerelem lenyomata, hanem minden ember örök kérdéseinek megszólaltatója.


GYIK – Gyakran Ismételt Kérdések


  1. Ki ihlette József Attila „Óda” című versét?
    A vers ihletője valószínűleg Vágó Márta pszichoanalitikus, akivel József Attilának szoros, de viszonzatlan kapcsolata volt. A nőalak ugyanakkor általánosabb, szimbolikus jelentésű is.



  2. Mikor és hol született az „Óda”?
    Az „Óda” 1933 nyarán keletkezett Balatonszárszón, egy viharos, zaklatott életszakaszban.



  3. Miért különleges a vers szerkezete?
    Az „Óda” öt fő részre tagolódik, amelyek érzelmi és gondolati ívet rajzolnak fel. A szabadverses forma és a laza szintaxis egyedi hangulatot, szabadságot ad a műnek.



  4. Milyen szerepet töltenek be a természeti képek a versben?
    A természet képei nemcsak háttérként szolgálnak, hanem a költő lelkiállapotát, érzéseit, gondolatait is tükrözik, szimbolikus jelentéssel bírnak.



  5. Az „Óda” szerelmes vers?
    Igen, de nem hagyományos értelemben. A szerelem mellett az emberi lét, az elmúlás, a magány, a halál kérdései is központi szerepet kapnak.



  6. Milyen filozófiai kérdéseket vet fel a vers?
    Az élet értelme, az öröklét, a halál, a mulandóság, az emberi sors problémái mind megjelennek a műben.



  7. Hogyan jelennek meg a szerelmi motívumok?
    A költő érzéki leírásokkal, mély érzelmekkel, ugyanakkor a beteljesületlenség, vágy és hiány érzésével ábrázolja a szerelmet.



  8. Miért nehéz az „Óda” értelmezése?
    A vers mélyen rétegzett, sok szimbólummal, metaforával, filozófiai gondolattal dolgozik, ezért minden olvasás új jelentéseket tárhat fel.



  9. Milyen üzenete van a modern ember számára az „Óda”-nak?
    A vers a szeretet, az összetartozás, a magány, a hiány, a mulandóság univerzális problémáit szólaltatja meg, amelyek ma is aktuálisak.



  10. Milyen költői eszközöket használ József Attila a versben?
    Gazdag képi világ, szimbólumok, hasonlatok, metaforák, szabadverses szerkezet, érzéki leírások és filozófiai mélység jellemzi az „Óda”-t.



Az „Óda” elemzése során világossá válik, hogy József Attila műve minden szinten – szerkezetében, képi világában, érzelmi és filozófiai tartalmában – a magyar irodalom egyik csúcspontja. A vers egyszerre szól a személyes érzésről és az egyetemes emberi sorsról; a természet képeit, a szerelmet, a lét problémáit úgy kapcsolja össze, hogy minden olvasó számára újat mondhat. Az „Óda” olvasása, elemzése nem csupán irodalmi élmény, hanem önismereti utazás is lehet.

Olvasónaplóm:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük