A zenei vers (Baudelaire: Kapcsolatok, Rimbaud: A magánhangzók szonettje)
A költészet és a zene már a legrégebbi időktől fogva szoros kapcsolatban állnak egymással. Amikor versről beszélünk, gyakran nemcsak annak tartalmára, hanem annak hangzására, ritmusára, dallamosságára is gondolunk. Két jelentős francia költő, Charles Baudelaire és Arthur Rimbaud művei kiváló példái annak, hogyan lehet a szavakat zenei eszközökké formálni. Ebben a cikkben a zenei vers fogalmát és műfaját járjuk körül, különös tekintettel Baudelaire „Kapcsolatok” (Correspondances) című versére, valamint Rimbaud „A magánhangzók szonettjére” (Le sonnet des voyelles). Megvizsgáljuk, mitől lesz egy vers „zenei”, hogyan használják a hangokat és szimbólumokat a jelentés kifejezésére, és milyen hatása van mindennek a modern lírára.
A cikk első részében áttekintjük, mit jelent a zenei vers műfaja, miért jelentős ez a költészetben, és hogyan kapcsolódik a klasszikus, valamint modern irodalmi irányzatokhoz. Ezután Baudelaire ikonikus művét, a „Kapcsolatok”-at elemezzük, kitérve annak filozófiai, esztétikai és zenei vonatkozásaira. Rimbaud különös, játékos és sokszor provokatív hangzásvilágú szonettje szintén a fókuszunkba kerül, bemutatva, hogyan képes egy költő a magánhangzókat önálló jelentéshordozókká emelni.
A zenei költészet nem csupán esztétikai élmény, hanem mélyebb szellemi és érzéki utazás is. A hangzás, a ritmus, a szóképek és a szimbólumok összetett rendszert alkotnak, melyben a jelentés sokszor csak másodlagos a hangulat, az érzéki hatás mellett. Ez a szemlélet alapjaiban változtatta meg a modern költészetet. Az elemzések során nemcsak az elméleti hátteret, hanem a gyakorlati szempontokat is bemutatjuk, hogy az olvasó könnyebben megérthesse, miért és hogyan válik egy vers zeneivé.
A cikk hasznos lehet mindazok számára, akik most ismerkednek a költészettel, de azoknak is, akik már mélyebben foglalkoznak a lírával. Részletes példákon és elemzéseken keresztül igyekszünk bemutatni, hogy a zenei vers nem pusztán formai játék, hanem az emberi érzékelés egyik legfontosabb kifejezőeszköze. Az egyes fejezetekben gyakorlati tanácsokat, értelmezési irányokat is adunk, hogy az olvasó maga is képes legyen felismerni és értékelni a zeneiséget a költészetben.
A cikk végén összegzünk, és egy 10 pontból álló gyakran ismételt kérdés (GYIK) szekcióval segítjük az olvasók elmélyülését a témában.
A zenei vers műfaja és jelentősége a költészetben
A zenei vers olyan költészeti forma, amelyben a hangzás, a ritmus, a dallamosság kiemelt szerepet kap a jelentés mellett vagy helyett. A költők már az ókorban is törekedtek arra, hogy verseik ne csak tartalmi, hanem zenei élményt is nyújtsanak. Az antik görögöknél a líra kifejezés eredetileg húrhangszeren kísért éneket jelentett. A középkori trubadúrok, a romantika és a szimbolizmus költői mind más-más eszközökkel közelítették meg a zeneiség kérdését. A modern irodalomban a zenei vers gyakran a szimbolizmushoz, vagy az avantgárd kísérletezéshez kapcsolódik.
A zenei vers jellemzője, hogy a szavak hangalakja, ritmusa, rímrendszere, hangszimbolikája a költői mondanivaló lényegi részévé válik. Ebben a műfajban a költő tudatosan épít a hangzások játékára: a hangutánzó és hangulatfestő szavakra, az alliterációkra, asszonáncokra, rímekre. Sőt, nem ritka, hogy maga a jelentés is háttérbe szorul, és a vers elsődlegesen zenei élményként hat a befogadóra. Ezért a zenei vers olvasása, elemzése során nemcsak a tartalmat, hanem a hangzásvilágot, a ritmikai szerkezetet is kiemelten kell vizsgálni.
A zeneiség költői eszközei
A költészet zeneiségének számos eszköze van. Ilyen például az alliteráció, vagyis a szókezdő hangok ismétlődése, amely különleges lüktetést ad a szövegnek. Az asszonánc a magánhangzók visszatérő használata, míg a rímes szerkezet a sorvégi hangzások összecsengésén alapul. Ezek mellett fontos a ritmus: a hangsúlyos és hangsúlytalan szótagok, a szótagszám, a verslábak rendszere. A költő gyakran teremt ismétlésekkel, refrénekkel, hangutánzó szavakkal is zenei hatást.
A hangszimbolika lényege, hogy a különböző hangok önmagukban is sugallhatnak hangulatot, jelentést. Például a „sz” hang susogása a szélre, mozgásra utalhat, a „k” hang keménysége erősebb, ridegebb hatást kelt. Ezek a finom eszközök képesek érzelmeket, érzékleteket közvetíteni anélkül, hogy a szavak konkrét jelentéséhez kapcsolódnának. Ezért a zenei vers nemcsak olvasás, hanem hallgatás közben is különleges élményt nyújt.
A zenei vers jelentősége
A zenei vers jelentősége abban áll, hogy kitágítja a költészet határait. Nemcsak az értelmet, hanem az érzékeket is megszólítja. Egy jól megírt zenei vers – ahogy Baudelaire vagy Rimbaud művei – képes arra, hogy mondanivalója a hangzás útján, tudattalan szinten is hasson az olvasóra. Ez a fajta költészet közelebb visz a zenéhez, amelynél a hangok hatása gyakran fontosabb, mint a szavak jelentése. A zenei vers így lehetőséget ad arra, hogy a költő közvetlenül az érzelmekre, érzékletekre hasson, kitágítva a nyelvben rejlő lehetőségeket.
A zenei vers fontos szerepet játszik a költői önkifejezésben is, hiszen a hangzás, a ritmus, a dallamosság révén a költő olyan jelentéstartalmakat is közvetíthet, amelyeket a hagyományos prózai nyelv csak nehezen tudna megfogalmazni. Ezért a zenei vers az egyik legösszetettebb, egyben legérzékibb műfaj a költészetben.
Baudelaire „Kapcsolatok” című versének elemzése
Baudelaire „Kapcsolatok” című verse a szimbolista költészet egyik alapműve, melyben a világ érzéki tapasztalatait egységként, összefüggő rendszerként ábrázolja. A vers kiindulópontja az a gondolat, hogy a természet, a világ, a dolgok „szorosabb kapcsolatban állnak egymással”, mint azt elsőre gondolnánk. Baudelaire szerint a természet egyfajta „templom”, melyben „élő oszlopok” állnak, és ezek között „szavak nélküli szavak” hangzanak el. Ez a metafora már önmagában is zenei jellegű: a világ nem kimondott szavakkal, hanem hangokkal, érzéki benyomásokkal kommunikál az emberrel.
A versben Baudelaire a szinesztézia eszközével is él: az érzékletek összekapcsolódnak, a szagok, színek és hangok egymásba olvadnak. Ez a szemlélet alapjaiban zenei gondolkodást igényel, hiszen a különböző érzékletek, mint a zenei hangok, egy nagyobb egység részévé válnak. A „Kapcsolatok” híres passzusaiban Baudelaire a színeket „sötét és mély egységként” írja le, a hangokat „hosszú visszhangnak” nevezi, a szagokat pedig „friss, édes, romlott vagy buja” minőségekkel illeti. Mindez a hangzás, a ritmus, a rímek révén a vers egészét áthatja.
A vers szerkezete, hangzásvilága
A „Kapcsolatok” szonett formájában íródott, ami már önmagában is kötött, zenei szerkezetet jelent. A 4-4-3-3 soros struktúra, a rímek és a hangsúlyok váltakozása együtt adja a vers lüktetését, dallamosságát. Baudelaire tudatosan épít a refrénre, az ismétlődésekre, a hangutánzó szavakra. A versben gyakoriak a hangzásbeli egymásra rímelések, az alliterációk, az asszonáncok. Ilyen például a „sz” és „s” hangok sorozatos megjelenése, vagy a magánhangzók visszatérő ritmusa.
A versben megjelenő szimbólumok – például a templom, az oszlop, a visszhang – mind-mind zenei hatásokat idéznek fel. A természet templomában a hangok, illatok, színek olyan egységet alkotnak, melyet a költő zenei eszközökkel érzékeltet. A szonett forma szigorúsága, az ismétlődő motívumok, a hangzásbeli játék mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a vers zenei élményt nyújtson, és közben a természet rejtett összefüggéseire hívja fel a figyelmet.
A szinesztézia alkalmazása a versben
Baudelaire „Kapcsolatok” című versének egyik legfontosabb eszköze a szinesztézia, azaz az érzékletek összeolvadása. Nem véletlenül tekintjük ezt a verset a szimbolista költészet egyik alapművének: itt a költő azt mutatja meg, hogy a világ nem válik szét különálló érzékelési területekre, hanem az érzékszerveken keresztül beáramló benyomások egymásba csúsznak, ahogy a zene hangjai is egymásra épülnek. Ezáltal a versben a színek, hangok, szagok nemcsak leírják a világot, hanem szinte megelevenítik azt, zenei kompozícióként.
Például a vers második felében a költő a szagokat írja le úgy, hogy azok már-már hangokat, színeket idéznek fel: „van, amelyik friss, mint a gyermektest, / vagy édes, mint fuvola, zölden mint a rét.” Itt az érzékletek keveredése világos: a fuvola hangja édes, a zöld szín a mező frissességére utal. Ez a fajta képtársítás azt a célt szolgálja, hogy az olvasó ne csupán szavakat olvasson, hanem egy komplex érzéki élményt is átéljen.
Baudelaire újítása: a vers mint érzéki élmény
Baudelaire legnagyobb újítása abban rejlik, hogy a költészetet nemcsak a gondolatok, hanem az érzékletek, a zeneiség megjelenítésének eszközévé is teszi. A „Kapcsolatok” nem egy elvont filozófiai szöveg, hanem egy érzéki utazás, amelyben a hangok, színek, illatok együttesen hoznak létre jelentést. Baudelaire megmutatja, hogy a világ nemcsak logikai, hanem érzéki, zenei módon is értelmezhető, és hogy a költő feladata ezt a rejtett összhangot megragadni és közvetíteni.
A vers tehát nemcsak arról szól, hogy minden mindennel összefügg, hanem arról is, hogy ezek az összefüggések leginkább a hangzás, a zeneiség révén érhetők tetten. Baudelaire ezzel a szemlélettel előfutára lett a modern, zenei költészetnek, és jelentős hatást gyakorolt a későbbi szimbolista, majd szürrealista irányzatokra is.
Rimbaud: A magánhangzók szonettjének titkai
Arthur Rimbaud „A magánhangzók szonettje” (Le sonnet des voyelles) az egyik legismertebb költői kísérlet a hangzás, a szimbólumok, és a jelentés összekapcsolására. Ebben a versben Rimbaud minden egyes magánhangzót egy adott színnel és képzettársítással ruház fel, mintha a hangoknak önálló jelentésük, aurájuk lenne. Az öt magánhangzó – A, E, I, U, O – mind-mind egy-egy színt, érzést, képet hordoz. Ez a koncepció nemcsak játékos, hanem mélyen szimbolikus is: a költő arra hívja fel a figyelmet, hogy a nyelv alapegységei, a hangok is lehetnek jelentéshordozók.
A versben Rimbaud minden szonett-sor elején kiemeli a magánhangzót, majd leírja annak „színét”, valamint azt, hogy számára mit jelent. Például: „A fekete: öves szőr, roppant árnyak, / E fehér: sátor, sarló, pezsgő hab…” stb. Ezek a képek egyszerre absztraktak és érzékiek, intenzív hangulatot, szinte festői látványt teremtenek. Rimbaud így lényegében egyfajta vizuális partitúrát ír: a hangoknak nemcsak akusztikus, hanem optikai, szimbolikus jelentése is van.
A vers szerkezete és játékossága
Rimbaud szonettje formai szigorúságot követ, de tartalmilag rendkívül szabad, sőt provokatív. A magánhangzók színezése, az egyes hangokhoz társított képek, szimbólumok teljesen önkényesek, s ezáltal a költő azt üzeni: a jelentés nemcsak a kontextustól, hanem a hangzástól is függ. Az „A” hang például Rimbaud-nál a fekete színt kapja, amely szokatlan, hiszen a legtöbben az „A”-t inkább vörösnek képzelik. Az „E” fehér, az „I” vörös, az „U” zöld, az „O” pedig kékeszöld színt kap a versben.
Ez a szokatlan párosítás játékossá, ugyanakkor elgondolkodtatóvá teszi a szonettet. Rimbaud nem magyarázza meg, miért pont ezeket a színeket választotta – a befogadónak magának kell rájönnie, hogyan kapcsolódhatnak össze a hangok, színek, érzések. A vers ezzel a szabadsággal, nyitottsággal hívja játékra az olvasót, és egyben megkérdőjelezi, hogy a jelentés csak a szövegben kereshető.
A hangzás és jelentés összjátéka
Rimbaud szonettje egyedülálló példa arra, hogyan válhatnak a hangok önálló jelentéshordozókká. A költő rámutat arra, hogy a magánhangzók – amelyek a beszéd legelső, legelemibb elemei – már önmagukban is képesek érzéseket, asszociációkat, színeket hordozni. Ezzel Rimbaud a zeneiség legmélyebb rétegéig ás: a költészet nemcsak a szavak, hanem a hangok szintjén is jelentést közvetít.
A szonettben a hangzás, a ritmus, az alliterációk, a hangutánzó szavak mind-mind ezt a hatást erősítik. Az olvasó egyszerre hallja, látja, érzi a hangokat, mintha egy zeneművet, festményt és verset egyszerre tapasztalna. Rimbaud kísérletezése megnyitja az utat az avantgárd irányzatok, a hangköltészet, a vizuális költészet felé.
Rimbaud hatása és jelentősége
Rimbaud „A magánhangzók szonettje” nemcsak a szimbolista, hanem a modern, sőt posztmodern költészetnek is alapvető műve lett. A hangok, színek, jelentések önkényes összekapcsolása a későbbi avantgárd, dadaista, szürrealista irányzatok egyik legfontosabb inspirációs forrása. Rimbaud megmutatta, hogy a költészet lehet játék, kísérlet, szabad asszociációk terepe, ahol a jelentés nem egyértelmű, hanem sokrétegű, nyitott.
Ez a fajta költészet új utakat nyitott a hangköltészet, a vizuális költészet, a kísérleti irodalom felé. Rimbaud azzal, hogy a hangokat önálló jelentéssel ruházza fel, elmozdította a költészetet a hagyományos jelentéskeresés felől a zeneiség, az érzékiség, a szabadság irányába.
Hangzás és szimbolika: a versek zeneisége
A hangzás és a szimbolika a zenei vers két alappillére. Baudelaire és Rimbaud verseiben a hangzás nem mellékes díszítőelem, hanem maga a jelentés egyik legfontosabb hordozója. Ez azt jelenti, hogy a vers olvasása közben nemcsak a szavak értelmét, hanem hangzásukat, zenéjüket is figyelni kell. Ez a szemlélet révén a költészet közel kerül a zenéhez: a szavak hangzása, a ritmus, a rímek, az ismétlődések mind-mind a jelentés részeivé válnak.
A szimbolika pedig azt jelenti, hogy a költő nem szó szerint mondja el gondolatait, hanem szimbólumokon, metaforákon, képeken keresztül közvetíti őket. Ezek a szimbólumok gyakran maguk is zenei jellegűek: visszhangok, hullámzások, ismétlődések, hangulatok. Baudelaire „Kapcsolatok” című versében például a természet temploma, az élő oszlopok, a visszhang mind-mind olyan képek, amelyek a zenei élményt idézik fel. Rimbaud szonettjében a magánhangzók és a hozzájuk kapcsolt színek, képek önálló jelentéshordozókká válnak.
Hogyan teremthető meg a zeneiség a költészetben?
A költészetben a zeneiség megteremtése tudatos munka eredménye. A költő választja ki a hangokat, a szavakat, a ritmust, a rímeket, a versformát. Ezek mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a vers ne csak olvasható, hanem hallgatható, „élvezhető” is legyen. Az ismétlődések, refrének, hangutánzó szavak, alliterációk, asszonáncok mind-mind zenei hatást keltenek.
Az alábbi táblázat összefoglalja a zeneiség költői eszközeit, azok előnyeit és esetleges hátrányait:
Zenei eszköz | Előnyök | Hátrányok |
---|---|---|
Alliteráció | Kiemelt lüktetés, emlékezetes hangzás | Túlzás esetén monotonná válhat |
Asszonánc | Lágy összecsengés, harmónia | Gyengítheti a rímhatást |
Rím | Dallamosabbá, könnyebben megjegyezhetővé teszi | Korlátozhatja a szóhasználatot |
Ritmus (verslábak) | Kiegyensúlyozott, szabályos szerkezet | Túlzott kötöttség esetén merev, erőltetett lehet |
Hangutánzó szavak | Élénk, érzékletes képek, közvetlen hatás | Gyakori használat esetén modorossá válhat |
Szinesztézia, szimbólum | Komplex élményt, többrétegű jelentést teremt | Elvont, nehezen értelmezhető lehet |
Ahogy a táblázat is mutatja, minden zenei eszköznek vannak előnyei és esetleges hátrányai is. A jó költő képes ezeket tudatosan, arányosan alkalmazni, hogy a vers zenei és jelentésbeli egységet alkosson.
Mit jelent a hangszimbolika?
A hangszimbolika azt a jelenséget írja le, amikor a hangoknak önálló jelentése, szimbolikus tartalma van. Ez részben ösztönös, hiszen bizonyos hangokhoz ösztönösen társítunk érzéseket (pl. a „sz” suttogó, a „k” kemény, stb.), de részben tanult is, hiszen a kultúrák eltérő jelentést tulajdoníthatnak az egyes hangoknak. Baudelaire és Rimbaud ezt a jellegzetességet emelték művészi szintre: náluk a hangok, a hangzás önálló, szimbolikus jelentést kap.
A hangszimbolika révén a költő képes „megszólaltatni” a világot. Amikor Baudelaire a természet templomáról ír, ahol a dolgok „szavak nélküli szavakat” váltanak, vagy amikor Rimbaud a magánhangzókat színekkel ruházza fel, akkor a költészet a nyelv legmélyebb rétegeit tárja fel.
A két költő hatása a modern lírai gondolkodásra
Baudelaire és Rimbaud költészete alapvetően változtatta meg a költészetről való gondolkodást. Előttük a vers elsősorban gondolati, erkölcsi vagy esztétikai mondanivalót közvetített, a hangzás, a zeneiség csak másodlagos volt. A szimbolista mozgalom – melynek Baudelaire az előfutára, Rimbaud pedig az egyik legnagyobb zsenije – azonban felismerte, hogy a költészet a szó szerinti jelentésen túl is rengeteg lehetőséget rejt: a hangzás, a ritmus, a szimbólumok, a képek önmagukban is jelentést, érzéki élményt közvetítenek.
A modern költészetben ezért egyre fontosabb lett a hangzás, a nyelv játékossága, a zeneiség. Az avantgárd, dadaista, szürrealista költők már nem is törekedtek mindig egyértelmű jelentésre, inkább a szavak, hangok, ritmusok játékából hoztak létre új jelentéseket. Ezt a szemléletet ma is megtaláljuk a slam poetry, a kortárs költészet, sőt a kísérleti zene területén is. Baudelaire és Rimbaud így nemcsak a 19. század nagy költői, hanem a 20-21. század egyik legnagyobb hatású alkotói is lettek.
A zenei vers mint inspiráció
Mindkét költő művei inspirációt jelentettek a későbbi generációk számára. A zenei vers a magyar költészetben is meghatározóvá vált: gondoljunk Kosztolányi, Babits, Tandori Dezső vagy Weöres Sándor költészetére, ahol a hangzás, a ritmus, a szavak játéka legalább olyan fontos, mint a mondanivaló. A költők ma is keresik azt a pontot, ahol a vers már-már zenévé válik, ahol a szavak önmagukban is képesek érzéseket, hangulatokat kelteni.
A zenei vers műfaja tehát nem csupán irodalomtörténeti érdekesség, hanem élő, továbbélő hagyomány. A hangzás, a ritmus, a szimbolika ma is a költői önkifejezés egyik legfontosabb eszköze.
Előnyök és kihívások a modern költészetben
Előnye, hogy a zenei vers új, érzéki réteggel gazdagítja a költészetet: az olvasó nemcsak megérti, hanem át is érzi a verset. Ez a fajta költészet közelebb hozza egymáshoz a művészeteket, lebontja a határokat zene és irodalom között. Hátránya lehet, hogy az ilyen versek gyakran nehezen értelmezhetők, az olvasónak többletmunkát, odafigyelést igényelnek – de ez egyben előny is, hiszen a befogadás aktív részvételt kíván.
A modern lírai gondolkodásban a zenei vers arra ösztönzi az alkotókat és az olvasókat, hogy a verset ne csupán szövegként, hanem érzéki, zenei élményként is értelmezzék. Ez a szemlélet lehetővé teszi, hogy a költészet folyamatosan megújuljon, és új kifejezési lehetőségeket találjon.
GYIK (Gyakran Ismételt Kérdések)
1. Mi az a zenei vers?
A zenei vers olyan költői forma, amelyben a hangzás, a ritmus, a szóhangulat egyenrangú, vagy akár fontosabb, mint a közvetített gondolat vagy történet.
2. Miben különböznek a zenei versek a hagyományos versektől?
A zenei verseknél a hangzás, a szó választás, a ritmus és a rímek kiemelt szerepet kapnak, míg hagyományos verseknél inkább a tartalom, a narratíva áll a középpontban.
3. Miért tartják Baudelaire „Kapcsolatok” című versét zenei versnek?
Mert a vers szerkezete, hangzása, a szinesztézia alkalmazása és a szimbólumok rendszere mind zenei élményt keltenek, a jelentés részévé teszik a hangzást.
4. Mit jelent a szinesztézia a költészetben?
A szinesztézia különböző érzékletek (pl. színek, hangok, szagok) összekapcsolását jelenti, amelyet a költők gyakran alkalmaznak a zeneiség kifejezésére.
5. Miben egyedülálló Rimbaud „A magánhangzók szonettje”?
Abban, hogy minden magánhangzót önálló színnel és jelentéssel ruház fel, ezzel új értelmet ad a hangoknak, és a költészetet a zeneiség és vizualitás felé tereli.
6. Hogyan jelenik meg a hangszimbolika a költészetben?
Úgy, hogy bizonyos hangokhoz ösztönösen vagy tudatosan érzelmeket, hangulatokat, színeket társít a költő, amelyeket a vers zenei hangzása is fokoz.
7. Milyen hatással volt Baudelaire és Rimbaud a modern költészetre?
Alapvetően megújították a költői kifejezést, előtérbe helyezték a zeneiséget, a hangzást, a szimbólumokat, és utat nyitottak az avantgárd, szürrealista, hangköltői irányzatoknak.
8. Miért nehéz néha értelmezni a zenei verseket?
Mert nem mindig egyértelmű a jelentésük, sokszor az érzéki hatás, a hangzás fontosabb, mint a szó szerinti értelmezés, így többféle olvasat lehetséges.
9. Hogyan lehet felismerni a zeneiséget a versekben?
Figyeljünk a ritmusra, rímekre, alliterációkra, hangulatra, szóválasztásra; olvassuk hangosan a verset, így könnyebben észrevehetjük a zenei jelleget.
10. Hogyan használható a zenei vers elemzése az irodalomtanításban?
Remekül alkalmas arra, hogy az érzéki, kreatív oldalát is megmutassuk a költészetnek, játékos feladatokat, hangos olvasást, szimbolikus elemzéseket alkalmazva fejleszthetjük a tanulók érzékenységét a hangzásra és a jelentések mélységére.
Ez a cikk részletesen bemutatta a zenei vers műfaját, Baudelaire és Rimbaud ikonikus művein keresztül. Reméljük, hogy mind a kezdők, mind a haladók számára új szempontokat, gyakorlati példákat kínáltunk, és közelebb hoztuk a költészet zeneiségének titkait az olvasóhoz.
Olvasónaplóm:
- Olvasónaplók
- 1-2. osztályos kötelező olvasmányok
- 3-4. osztályos kötelező olvasmányok
- 5. osztályos kötelező olvasmányok
- 6. osztályos kötelező olvasmányok
- 7. osztályos kötelező olvasmányok
- 8. osztályos kötelező olvasmányok
- 9. osztályos kötelező olvasmányok
- 10. osztályos kötelező olvasmányok
- 11. osztályos kötelező olvasmányok
- 12. osztályos kötelező olvasmányok
- 1-4. osztály kötelező olvasmányok
- 5-8. osztály kötelező olvasmányok
- 9-12. osztály kötelező olvasmányok
- Ajánlott olvasmányok
- Elemzések – Verselemzések
- Versek gyerekeknek
- Szavak jelentése
- Tudás infó