Descartes életművének egyik legfontosabb darabja A filozófia alapelvei, amelyet pályája vége felé jelentetett meg. Ebben a műben összegzi mindazt, amit filozófiai kutatásai során felismert és korábbi írásaiban már szétszórtan kifejtett. Érdekes módon azonban nem saját filozófiájának végső összegzéseként, hanem bevezetésként adta közre, hiszen ezzel a művel Descartes tulajdonképpen új korszakot nyitott a nyugati gondolkodás történetében. Az ő életművével kezdődött a modern filozófia, ami másodszor is alapjaiban újította meg a filozófiai hagyományt.
Descartes maga is tudatában volt ennek a fordulatnak. Élesen szembefordult a skolasztikus és késő skolasztikus filozófiával, amelyet kiválóan ismert, de alapjaiban elégtelennek tartott. Célja az volt, hogy teljesen új alapokra helyezze a filozófiát, minden korábbi gondolkodótól függetlenül. Ezt az újrakezdést az is jelezte, hogy nem az ontológiából, vagyis a lételméletből indult ki – ahogyan a görög filozófusok –, hanem az ismeretelméletből. Descartes itt vált az első nagy klasszikussá, akinek alapkérdése az emberi tudás megbízhatóságáról és az ismeretek bizonyosságáról szól.
A filozófia alapelvei ennek jegyében kezdődik, és hamar eljut az ikonikus tételhez: „Gondolkodom, tehát vagyok.” Ez az egyetlen biztos pont, amelyet Descartes az egyetemes kételkedés közepette talál. Ez a bizonyosság sziklája lett minden további filozófiai rendszer alapja, és ő maga is erre építette teljes gondolatmenetét. Az ismeretelméleti alapok nyomán végül elérkezett az ontológia kérdéseihez is, amelyeket azonban csak részben fejtett ki. Az ezekkel kapcsolatos mélyebb reflexiók már a nyugati filozófia későbbi történetére vártak.
Ez a mű máig a filozófiatörténet egyik legfontosabb alapműve. Különlegessége, hogy előzetes ismeretek nélkül is érthető és követhető. Ha valaki most kezdi filozófiai tanulmányait, kiváló kiindulópontot találhat Descartes gondolataiban.
Descartes: A filozófia alapelvei olvasónapló
A filozófia alapelvei négy fő részből, úgynevezett könyvből áll, amelyek mintegy ötszáz szakaszra tagolódnak. Eredetileg Descartes hat részt tervezett, de végül az élőlényekről és az emberről szóló ötödik és hatodik fejezetet nem írta meg.
Az első könyv Descartes ismeretelméleti alapvetéseit tárgyalja, amelyek korábbi műveire, az Értekezés a módszerről (1637) és a Meditációk az első filozófiáról (1641) című munkákra épülnek. Részletesen kifejti a kételkedés jogát, a híres „gondolkodom, tehát vagyok” tételt, valamint az evidencia elvét, amely a „világosan és elkülönítetten” (clare et distincte) megismerhető igazságokra támaszkodik. Emellett kitér az emberi létezés két alapvető szubsztanciájára: a kiterjedt dologra (res extensa, a test) és a gondolkodó dologra (res cogitans, a lélek), amelyeket egymástól elkülönülő valóságokként értelmez.
A második könyv az anyagi világ alapvető kérdéseit, a kiterjedt dolog természetét vizsgálja. Descartes az ismeretelméleti alapvetéséből, a kételkedésből kiindulva arra a következtetésre jut, hogy a fizikai testek egyetlen világosan és elkülönítetten felismerhető tulajdonsága a kiterjedés. Ebből vezeti le kételyeit az oszthatatlan atomok és a vákuum létezésével kapcsolatban, miközben határozottan tagadja a távolhatás lehetőségét, azaz a testek közötti kölcsönhatást kizárólag közvetlen érintkezéssel tartja elképzelhetőnek.
A mozgás törvényszerűségei közül egyedül a tehetetlenség elvét ismeri fel és dolgozza ki, azonban a mozgás irányára és az ütközésekre vonatkozó megállapításai részben hiányosak, részben pontatlanok. Ennek ellenére egy fontos alapelvet rögzít: az univerzumban a testek közötti kölcsönhatás következtében a mozgás teljes mennyisége változatlan marad, ahogyan azt Isten a teremtéskor meghatározta.
A harmadik könyvben Descartes a világegyetemről alkotott tudományos elképzeléseit fejti ki. Ismerteti a heliocentrikus világképet, amelyben a Napot egy örvény veszi körül. Ebben az örvényben keringenek a Naprendszer bolygói, míg a bolygók másodlagos örvényei biztosítják holdjaik mozgását. Magyarázata szerint ezek az örvények kitöltik az egész univerzumot, így teremtve meg a testek – például a Nap, a bolygók és a holdak – közötti közvetlen fizikai érintkezést. Ezáltal Descartes ismét elutasítja a távolhatás elvét, és az égitestek mozgását közvetlen érintkezésre vezeti vissza.
A negyedik könyv a Föld keletkezésével és természeti törvényeivel foglalkozik. Descartes materialisztikus szemlélettel tárgyalja a bolygó kialakulását, valamint részletesen elemzi a földi működés jelenségeit, például a gravitációt és az árapály mozgásának okait.
Descartes: A filozófia alapelvei olvasónapló
Olvasónaplóm:
- Olvasónaplók
- 1-2. osztályos kötelező olvasmányok
- 3-4. osztályos kötelező olvasmányok
- 5. osztályos kötelező olvasmányok
- 6. osztályos kötelező olvasmányok
- 7. osztályos kötelező olvasmányok
- 8. osztályos kötelező olvasmányok
- 9. osztályos kötelező olvasmányok
- 10. osztályos kötelező olvasmányok
- 11. osztályos kötelező olvasmányok
- 12. osztályos kötelező olvasmányok
- 1-4. osztály kötelező olvasmányok
- 5-8. osztály kötelező olvasmányok
- 9-12. osztály kötelező olvasmányok
- Ajánlott olvasmányok
- Elemzések – Verselemzések
- Versek gyerekeknek