József Attila: Tudod, hogy nincs bocsánat verselemzés

József Attila: Tudod, hogy nincs bocsánat verselemzés
József Attila: Tudod, hogy nincs bocsánat verselemzés

József Attila egyik legmélyebb és legdrámaibb költeményét, amely 1937 júniusában született, a magyar irodalom kiemelkedő alkotásaként tartják számon. Ez a vers a költő kései korszakának egyik legismertebb darabja, amely a személyiség ellehetetlenülésének végső stációját rögzíti. A költemény egy szenvedélyes, drámai párbeszéd formájában bontakozik ki, amely során a költői én önmagához szól. A versben csak az „én” monológját halljuk, amely egyfajta belső küzdelmet tükröz.

A vers kiindulópontja és egyben központi témája az a felszólítás, hogy „Légy, ami lennél: férfi”. Ez az állítás nem csupán a költő saját életútjának és belső vívódásainak tükröződése, hanem általános emberi dilemma is. Attila József itt az identitás, önmegvalósítás és a belső erő megtalálásának kérdéseit feszegeti, amelyek máig aktuálisak és sokakat foglalkoztatnak.

A költemény gazdag metaforikája és nyelvi kifejezőereje révén mély emberi érzéseket és konfliktusokat képes megjeleníteni. Az „önmegszólító vers” műfaja lehetővé teszi a költő számára, hogy közvetlenül szóljon saját magához, ezáltal fokozva a lírai hang súlyát és az olvasóval való közvetlen kapcsolatot.

József Attila e verse nemcsak a magyar irodalom egyik csúcspontja, hanem a 20. századi költészet kiemelkedő alkotása is, amely továbbra is mély hatással van az olvasókra és az irodalmi kritikusokra egyaránt.

József Attila: Tudod, hogy nincs bocsánat verselemzés

Az 1937-es év verseiben Attila József az életének és korának végső összegzését és számvetését tárja elénk. A költő szemében az egyén és a társadalom jelenlegi helyzete reménytelen, ám a jövő esetleges változásokat hozhat, amelyek feloldhatják ezt a kilátástalan állapotot. Azonban a költő már csak a művein keresztül képes részt venni ebben a jövőképben. Ahogy közeledik élete utolsó esztendeje, egyre szűkülnek lehetőségei és egyre inkább legyűri őt a betegség. Attila József kiméletlen önelemzése szerint már nincsenek esélyei egy méltó életre, ahogyan írja: „Le vagyok győzve…”.

Ebben a vereséggel és bezártsággal teli állapotban már a költészete sem képes értéket vagy vigaszt nyújtani. A halál közeledtével a költő életének értelmetlenségét látja veresége fő okaként. Nincsen már olyan szerep vagy magatartás, amely megoldást kínálna számára. A lehetséges szerepek – mint férj, apa, szerető, gyermek, beteg, szerkesztő, költő, forradalmár vagy a népfront harcosa – mind értelmetlennek és céltalannak tűnnek.

Németh G. Béla szerint József Attila személyiségválsága nem egy adott szerep megkérdőjelezésében vagy elutasításában nyilvánul meg, hanem abban, hogy a kor által kínált összes szerepet elutasítja. Azokat mélyen, intellektuálisan és etikailag illuzóriusnak és hazugnak ítéli.

A „Tudod, hogy nincs bocsánat” című vers, amely 1937 szeptemberében jelent meg, egyértelműen tárja elénk a költői válság végpontját. Ez az önmegszólító költemény, amelynek gyökerei Balassi idejéig nyúlnak vissza, a 20. század költészetében különösen gyakori forma.  József Attila  ebben a versben saját magát, a válságban lévő személyiséget szólítja meg, és egy olyan élethelyzetet ragad meg, ahol nem csak a régi szerepek tarthatatlansága válik nyilvánvalóvá, hanem egy új, követendő út is kibontakozik.

A vers elsősorban nem a válságot, hanem annak leküzdésére való törekvést, az akarat megnyilvánulását közvetíti. A költeményben egy dialógus egyik fele érzékelhető, amely egy belső vita összefoglalásaként szolgál, reflektálva ezzel a költő saját helyzetére és a szélesebb társadalmi kontextusra is.

József Attila költészetében a felismerés minden korábbi szerep elutasítását, és egy új, végső „szerep” – a halál – vállalását jelenti. Ez az önmegszólító vers egyben létösszegzés is. A „Tudod, hogy nincs bocsánat” című költemény kulcsmondata: „Légy, ami lennél: férfi.” A következő sorok már előrevetítik, hogy ez mire is utalhat: „A fű kinő utánad” – de a jelentés csak a nyolcadik versszakban válik egyértelművé: „Most hát a töltött fegyvert / szorítsd üres szívedhez”, ami arra ösztönzi a költőt, hogy vonja le a végső következtetést: az életben nincs már vállalható szerepe számára.

Ez a zord kijelentés egy alternatívát is felvet, ami a Flóra-szerelemre és általában a lehetséges pozitív szerepekre utalhat, azonban ezeket egy súlyos etikai kijelentés előzi meg: „vagy vess el minden elvet”. Ez a megközelítés nem áll összhangban az etikus lény alapvető értékeivel. Az ilyen negatív kontextusba helyezett remény és hű szerelem kérdése azért merül fel, mert a költő számára minden korábbi reménytartalék kimerült, és úgy tűnik, nincs már további út előre. A remény ebben a helyzetben csupán öncsalatásnak tűnhet, hiszen a személyiség minden lehetséges forrását már mozgósította.

A „Tudod, hogy nincs bocsánat” vers elemzése során különös figyelmet érdemel a bűn fogalma, amely József Attila késői verseiben gyakran előkerülő téma. Ebben a műben válik talán a legkézzelfoghatóbbá, hogy mit is jelent ez a bűn, ami egyben van és mégsem létezik. Ez a bűn nem más, mint az öntörvényű személyiség megalkotásának elmaradása, az igazi szerep betöltésére való képtelenség. A Flóra-kapcsolat kudarca még élesebben veti fel a többi lényegi szerep kérdésességét a költő életében.

Korábban József Attila lelkes szerkesztő volt, és büszkén vallotta: „Költő vagyok.” Azonban későbbi visszaemlékezések arról számolnak be, hogy magát a szerkesztésre is alkalmatlannak érezte, sőt, költészetét visszamenőleg is értéktelennek minősítette. 1937. december 2-án Szárszón barátai meglátogatták, akik jó hírekkel, többek között a várhatóan biztosan megnyerendő Baumgarten-díj hírével érkeztek hozzá, de ezek a sikerek sem voltak képesek áttörni a költő mély rezignációját.

A bűn, bűnösség és a félelem motívumai központi helyet foglalnak el az egzisztencializmus filozófiájában, és ezek a gondolatok Attila József költészetében is döntő szerepet játszanak. A költő műveiben 1933-tól egészen haláláig a „semmi ágán” való létállapot megragadása egy állandó téma. Az örök éjszaka, a semmi és a lét ellentétei jelentik Attila József kései lírájának alapkérdéseit, amelyek mélyen átszövik verseit és reflektálnak az emberi létezés legmélyebb kérdéseire.

József Attila: Tudod, hogy nincs bocsánat verselemzés

József Attila: Tudod, hogy nincs bocsánat verse:

Tudod, hogy nincs bocsánat,
hiába hát a bánat.
Légy, ami lennél: férfi.
A fű kinő utánad.
A bűn az nem lesz könnyebb,
hiába hull a könnyed.
Hogy bizonyság vagy erre,
legalább azt köszönjed.
Ne vádolj, ne fogadkozz,
ne légy komisz magadhoz,
ne hódolj és ne hódits,
ne csatlakozz a hadhoz.
Maradj fölöslegesnek,
a titkokat ne lesd meg.
S ezt az emberiséget,
hisz ember vagy, ne vesd meg.
Emlékezz, hogy hörögtél
s hiába könyörögtél.
Hamis tanúvá lettél
saját igaz pörödnél.
Atyát hivtál elesten,
embert, ha nincsen isten.
S romlott kölkökre leltél
pszichoanalizisben.
Hittél a könnyü szóknak,
fizetett pártfogóknak
s lásd, soha, soha senki
nem mondta, hogy te jó vagy.
Megcsaltak, úgy szerettek,
csaltál s igy nem szerethetsz.
Most hát a töltött fegyvert
szoritsd üres szivedhez.
Vagy vess el minden elvet
s még remélj hű szerelmet,
hisz mint a kutya hinnél
abban, ki bízna benned.
1937. jún.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük