A Mephisto Klaus Mann hatodik regénye, amely 1936-ban jelent meg az amszterdami Querido kiadónál. Az első német kiadás csak 1956-ban látott napvilágot, a kelet-berlini Aufbau-Verlag gondozásában. A mű Hendrik Höfgen, egy ambiciózus színész kétes karrierjét követi nyomon, aki a Harmadik Birodalom idején színészi és társadalmi felemelkedését éli meg. A regény ennek révén egy tipikus jelenséget ábrázol: a német szellem behódolását a nemzetiszocializmus hatásainak.
Klaus Mann, Thomas Mann legidősebb fia, 1936-ban megjelent műve karrierregény, amely egy színész „tündöklő” pályafutását követi. A történetben a húszas évek forrongó, zűrzavaros társadalmi közegéből a Harmadik Birodalom kegyetlen és egyértelmű világába ível a főszereplő, Hendrik Höfgen pályája.
A karakter modellje a kor egyik legismertebb színésze, Gustav Gründgens, aki színházi intendánsként, rendezőként és Göring barátjaként vált ismertté, felesége pedig Erika Mann volt. A könyv írójával pedig fiatalon barátságot ápolt. A regény nem csupán kulcsregény, hanem egyben a német szellem fasizmusnak való behódolásának tipikus példáját is bemutatja.
Hendrik Höfgen a világháború utáni értelmiségi réteg egyik jellemző alakja, amely a polgári humanizmus hanyatlásával értelmetlen eszmei irányok között bolyongott. Az egyéni siker hajszolása, a különböző művészeti és politikai áramlatok közötti ingadozás jellemzi, miközben személyisége az önálló eszmék helyett a külső elismerés és anyagi haszon keresésére épít.
Mefisztofelész elemzése szerint Höfgen bohóc és gazfickó egyszerre, aki számára a művészet csupán címek és pénz kérdése, miközben politikai eszméi, legyen szó kommunizmusról vagy nemzeti szocializmusról, csupán divatok, amelyek az érvényesülés eszközei. Folyamatosan szüksége van a külső kényszerre, legyen az a fiatalabb korában Tebab hercegnő, a Fekete Vénusz korbácsolása vagy a későbbi hatalom, mint Göring szorítása.
Höfgen életének lényegét a romlás és a borzalmas szépség között ingadozó, komédiába burkolózó, a valóságot szerepeken keresztül átélő személyiség adja. Pályája a polgári dekadens életérzés tragikus zsákutcáját ábrázolja, amely egyaránt rávilágít az egyén és a társadalom sorsára.
A Mephisto nemcsak a fasizmus ellen emel szót, hanem a polgári humanizmus védelmében is, hagyományos regénytechnikával. A mű a náci hatalom és a művészet közötti összefonódás kegyetlen szatírája, ugyanakkor kritikával illeti a polgári humanista eszméket és azok képviselőinek életképtelenségét is.
Szereplők:
Név | Jellemzés | Társadalmi helyzet |
Hendrik Höfgen | arrogáns és hatalomvágyó, átalakulásra képes és skrupulusmentes, noha van lelkiismerete, becsvágyó és hiú | színész, rendező, intendáns |
Juliette Martens | önálló, szereti Höfgent, de az elnyomatást is (ambivalens jellem) | származása miatt (színes bőrű) kívülálló |
Dora Martin | külföldön is sikeres színésznő | emigráns zsidó |
Nicoletta Niebuhr | Marder csodálója (apjának tekinti), művészies életstílus | színésznő |
Lotte Lindenthal | kevésbé művelt, azt hiszi, hogy mindenki szereti, csak a pozitívumokat veszi észre | „a nemzet anyja“, az ideális nő |
Barbara Bruckner | intelligens, együttérző, saját útját járja, később politikai harcos | liberális polgárság |
Miniszterelnök | pompát akar mutatni (egyenruha és drága ünnepségek), kedélyes hatást akar kelteni | hatalmon levő politikus |
Klaus Mann: Mephisto olvasónapló
A regény Hendrik Höfgen, a színész történetét követi 1926-tól, a hamburgi művész-színháztól kezdve egészen 1936-ig, amikor már az Új Birodalom egyik legismertebb sztárja. Höfgen, aki a nemzetiszocializmus idején kényszerült paktumot kötni a hatalommal, későn csatlakozott a rezsimhez, és a Berlini Állami Színház intendánsává nevezték ki. Korábban még Párizsba menekült, mert attól tartott, hogy kultúrbolsevista múltja miatt üldözik.
Ekkor azonban már egyre inkább elvesztette a valódi barátait, köztük feleségét, Barbara Brucknert és von Herzfeld asszonyt. Visszatérve Berlinbe, sikerült magához édesgetnie Lotte Lindenthaltot, a repülőtábornok feleségét, akit férje, szintén nagyra tartott, mint saját játékszerét. Höfgen, a szenvedélyes színész, aki szinte rászabták Mephisto szerepét Goethe Faust-jából, későn ébredt rá, hogy valójában alkut kötött az ördöggel. A „hatalom majmává” és „gyilkosokat szórakoztató bohóccá” vált, miközben elvesztette emberi értékeit, és a rendszer ideológiáját magáévá téve már abban is egyetértett, hogy szeretőjét, a „Fekete Vénusz”-t letartóztassák.
Klaus Mann: Mephisto olvasónapló
Olvasónaplóm:
- Olvasónaplók
- 1-2. osztályos kötelező olvasmányok
- 3-4. osztályos kötelező olvasmányok
- 5. osztályos kötelező olvasmányok
- 6. osztályos kötelező olvasmányok
- 7. osztályos kötelező olvasmányok
- 8. osztályos kötelező olvasmányok
- 9. osztályos kötelező olvasmányok
- 10. osztályos kötelező olvasmányok
- 11. osztályos kötelező olvasmányok
- 12. osztályos kötelező olvasmányok
- 1-4. osztály kötelező olvasmányok
- 5-8. osztály kötelező olvasmányok
- 9-12. osztály kötelező olvasmányok
- Ajánlott olvasmányok
- Elemzések – Verselemzések
- Versek gyerekeknek