Shakespeare: A makrancos hölgy olvasónapló

Shakespeare: A makrancos hölgy olvasónapló
Shakespeare: A makrancos hölgy olvasónapló

A Makrancos hölgy (eredeti címén The Taming of the Shrew) William Shakespeare egyik korai vígjátéka, melyet valószínűleg 1590 és 1594 között írt. A darab egy keretjátékkal kezdődik, amelyben egy részeg férfit becsapnak, hogy nemesúrnak higgye magát.

A történetben a „nemesúr” végignézi a valódi színdarabot, amelyben Petruchio, egy gazdag férfi, feleségül veszi Katarinát, a sziporkázó eszű és heves nyelvű nőt. Petruchio különféle manipulációkkal igyekszik „megszelídíteni” feleségét, aki végül aláveti magát férje akaratának. A cselekmény mellékszálában Katarina szelíd és engedelmes húgának történetét is nyomon követhetjük.

Szereplők:

Katherina (Kate) Minola
Bianca
Baptista
Petruchio
Gremio
Lucentio
Hortensio
Grumio
Tranio
Biondello
Vincentio
Özvegy
Vándor
Divatárus
Szabó
Kurta
Nathaniel
Joseph
Peter
Nicholas
Philip
törvényszolga
Ravaszdi Kristóf
Csaplárné
Gróf
Bartholomew
Vadászok
Szinészek
Szolgák
Szolga

Shakespeare: A makrancos hölgy olvasónapló röviden

A Makrancos hölgy Shakespeare egyik legismertebb és egyben legvitatottabb műve. Korábban plágium gyanúja is felmerült a darabbal kapcsolatban, bár ez ma már kevéssé vitatott. A darab keretjátékát sokan értelmetlennek tartották, és úgy vélték, hogy nem illik az alapvető koncepcióhoz (ezért a legtöbb mai színházi előadás el is hagyja ezt a részt).

A mű legnagyobb kritikáját azonban a férfi-női kapcsolatok ábrázolása kapta: az asszonyszelídítés és asszonyidomítás durva bemutatása, valamint ezek megdicsőítése váltott ki felháborodást. Sokáig a darabot vagy jelentéktelennek, a kegyetlen népi humor egyszerű színpadi változatának tartották, vagy igyekeztek olyan értelmezést találni, amely a nyers részleteket megszelídíti, és humanista tartalommal próbálja megtölteni.

A Makrancos hölgy című darabban Kata, egy gazdag kereskedő idősebbik lánya, akinek modora és beszédstílusa rendkívül érdes, és szellemes, de durva kifejezései miatt minden férfi fél tőle. Emiatt nem sok esélye van arra, hogy férjhez menjen. Húga, Bianka, aki szépségével és szelídségével mindenkit elbűvöl, csak akkor házasodhat meg, ha Kata már férjhez ment.

Bianka udvarlóinak segítségével találják meg Petruchiót, aki vállalja, hogy Kata megszelídítésére és rendes feleséggé alakítására vállalkozik. A darab középpontjában a két főszereplő, Kata és Petruchio küzdelme áll: az új férj különféle módszerekkel – éheztetéssel, kínozással és manipulációval – igyekszik feleségét idomítani. A folyamat végére Kata megtörik, és szófogadó asszonnyá válik.

A Makrancos hölgy elsődleges, felszíni mondanivalója valóban durva, antihumánus és nőellenes, különösen a mai olvasó számára, mivel Kata nem csupán makrancos, hanem egy valóban felszabadult, emberi méltóságára nagy figyelmet fordító nő, akinek megtörése nem lehet üdvözlendő.

Ugyanakkor Petruchio nem tűnik ellenszenves figurának, sőt, a szerző látható rokonszenvét élvezi, és tulajdonképpen ő az egyetlen méltó partner Kata mellett. Bár a modern értelmezési próbálkozások nem mindig adnak teljes magyarázatot a darabnak, az azt körüllengő rejtélyek mellett olyan mélyebb struktúrák is kirajzolódnak, amelyek a művet jóval többre emelik, mint egy durva, középkori asszonygyalázó tréfává.

Különösen az erotikus, szexuális vonatkozások adnak komoly értelmezési lehetőséget: a mű középpontjába a nemiség kerül, különös figyelmet kap Kata sajátos, testiséget is magában foglaló, intenzíven kívánó szerelemkoncepciója, amely éles ellentétben áll Bianca szelíd, passzívabb felfogásával.

Emellett Petruchio „idomításának” is erőteljes szexuális vonatkozásai vannak. A darab pszichológiai dimenziói, bár Freud előtti pszichológiai megközelítést alkalmaznak, nem mélyednek el túlzottan az elemzésekben, hanem inkább egyfajta alapvető emberi viszonyokat és vágyakat tárnak elénk.

A mű nehéz értelmezhetősége és a színházi előadások gyakori leegyszerűsítő megoldásai miatt leginkább olvasmányként élvezhető, és azok számára kínál igazi élményt, akik szeretnék felfedezni Shakespeare mélyebb, többdimenziós világát.

Shakespeare: A makrancos hölgy olvasónapló

Előjáték, I. szín

A mű egy kocsma előtt kezdődik, ahol Ravaszdi Kristóf és a csaplárné éles szóváltásba keverednek. A veszekedést követően Ravaszdi elveszíti eszméletét, és ekkor egy gróf érkezik a helyszínre, aki megdöbbenve látja a részeg férfit. A gróf elhatározza, hogy tréfát űz az eszméletlen Ravaszdival. Parancsot ad szolgáinak, hogy vigyék fel a kastélyába, és tegyenek úgy, mintha ő egy súlyosan beteg úr lenne. A gróf minden részletre ügyel, és még apródját, Bertát is beöltözteti a „frissen úrrá tett” Ravaszdi feleségének. A kastélyban eközben egy színészcsapat is megérkezik, akiket a gróf arra kér, hogy adjanak elő egy darabot.

Előjáték, II. szín

Ravaszdi, miután magához tér, először nem tudja elhinni, hogy valóban nemes ember lenne, de a gróf folyamatos győzködésére fokozatosan elhiszi. Első kívánsága, hogy láthassa a feleségét. Amikor a szolgák Bertát, az apródot női ruhában behozzák, Ravaszdi azonnal ágyba szeretné vinni. Berta azonban ügyesen kimenekül a helyzetből, arra hivatkozva, hogy az orvos ezt nem engedi. Azt javasolja, hogy inkább nézzenek meg egy színdarabot a színészek előadásában.

Első felvonás, I. szín

A színdarab Pádua egyik terén kezdődik, ahol Lucentio és szolgája, Trainio, Lucentio oktatásáról beszélgetnek. Megérkeznek Baptista lányai, Bianka és Katalin, akik éppen Bianka kérőivel, Hortensioval és Gremioval beszélgetnek. Baptista határozottan kijelenti, hogy Bianka nem házasodhat meg addig, amíg Katalinnak nem találnak férjet. Gremio felháborodva azt javasolja, hogy inkább büntessék meg Katalint a nagyszájúsága miatt. A kérők közben meghallják, hogy Bianka tanárt keres, ekkor Lucentio úgy dönt, hogy szolgájával, Trainióval ruhát cserél, így ő álruhában taníthatja Biankát, miközben Trainio az egyetemen folytatja tanulmányait. Mindez azt eredményezi, hogy minden kérő egyetért abban, hogy Katalinnak férjet kell találniuk.

Első felvonás, II. szín

Petruchio megérkezik Hortensio házához, és kiderül, hogy apja egy kisebb vagyont hagyott rá, de ő továbbra is szeretne gazdagodni egy előnyös házasság révén. Hortensio megemlíti Katalint, és Petruchio azonnal ragaszkodik ahhoz, hogy bemutassák neki. Hortensio is álruhát ölt, hiszen ő is azt tervezi, hogy tanárnak álcázva közel férkőzik Bianka szívéhez. Ő pedig szeretné, ha Petruchio ajándékként bemutatná Katalint Baptistának.

Második felvonás, I. szín

Baptista házában Katalin és Bianka ismét veszekednek, és apjuknak kell közbelépnie, hogy megvédje Biankát Katalin dühétől. Ekkor érkeznek meg Petruchio és Bianka kérői, akik tanárnak álcázva, Lucentio és Hortensio. Petruchio azonnal kijelenti, hogy feleségül szeretné venni Katalint. A találkozásuk után Petruchio minden szót, amit Katalin mond, ellene fordít, és azt állítja Baptista előtt, hogy Katalin beleegyezett a házasságba.

Harmadik felvonás, I. szín

A tanárnak álcázott Hortensio és Lucentio Bianka kegyeiért versengenek. Hortensio egy latin órán felfedi valódi kilétét, de Bianka nem ígér neki semmit. Lucentio közben szerelmes levelet ad át Biankának zeneóra alatt, miközben Hortensio aggódik Bianka érzései miatt. Hamarosan Biankát elhívják, hogy segítsen az esküvői előkészületekben.

Harmadik felvonás, II. szín

A következő felvonás Petruchio és Katalin esküvőjének napján kezdődik. A menyasszony és apja idegesek, mivel Petruchio késik. Amikor végre megérkezik, alkalmatlan öltözetben jelenik meg, és az egész szertartás alatt rendkívül zűrzavarosan viselkedik. Közben, a két felvonás között eltelt idő alatt, Bianka beleszeretett a tanárnak álcázott Lucentióba, és elhatározták, hogy megszöknek. Azonban apjuk már időközben Traniónak, Lucentio szolgálójának ígérte oda Bianka kezét, aki épp Lucentio ruháit viseli.

Negyedik felvonás, I. szín

Petruchio két szolgájának, Grumiónak és Kurtának a beszélgetéséből értesülünk az ifjú házasok utazásáról. Kurta megjegyzi, hogy inkább Petruchio tűnik házsártosnak, mint felesége. Miután visszatérnek Petruchio házába, az új férj felvázolja tervét, hogyan szelídíti meg Katalint: nem engedi, hogy enni vagy aludni menjen, ezzel próbálja rávenni, hogy engedelmeskedjen.

Negyedik felvonás, II. szín

Páduában Tranio (Lucentio álcájában) és Hortensio Bianka után kémkednek, és észreveszik, hogy Bianka az igazi Lucentióval flörtöl. Hortensio dühösen reagál, de Tranio meggyőzi, hogy esküdjenek meg, egyikük sem veszi feleségül Biankát. Hortensio eldönti, hogy inkább egy özvegyet vesz feleségül, és Petruchióhoz fordul tanácsért, hogy miként szelídítheti meg a nőt. Közben Tranio és Lucentio elkezdik keresni azt a személyt, aki Lucentio apját, Vincentiót álcázza, hogy így folytathassák tervüket.

Negyedik felvonás, III. szín

Petruchio házában Katalin könyörög Grumiónak, hogy adjon neki ételt. Mivel ez nem történik meg, Petruchio úgy dönt, hogy mindketten hivatalosak lesznek Bianka esküvőjére. Katalin új ruhát szeretne az esküvőre, de Petruchio kijelenti, hogy a ruhák nem számítanak. Eközben Hortensio, aki éppen a makrancos hölgyek megszelídítését tanulmányozza, elismeri, hogy Petruchio valóban tehetséges ebben a „szakmában”.

Negyedik felvonás, IV. szín

Páduában Baptista éppen a házassági szerződést tárgyalja az ál-Lucentio „ál-apjával”, miközben az igazi Lucentio és Bianka elszöknek a templomba, hogy házasságot kössenek.

Negyedik felvonás, V. szín

Pádua felé vezető úton Katalin és Petruchio ismét veszekednek. Amikor Katalin azt mondja, hogy látja a napot, Petruchio azt állítja, hogy valójában a holdat látják. Hortensio biztatására Katalin végül elkezd egyetérteni Petruchióval mindenben. Az úton találkoznak Vincentióval, Lucentio igazi apjával.

Ötödik felvonás, I. szín

Páduába érkezve Vincentiót egy álcázott tudós fogadja, aki olyan meggyőzően alakít, hogy mindenkit rászed, és elhiteti, hogy az igazi Vincentio valójában csaló. Eközben Lucentio és Bianka már házasságot kötöttek, és mindent bevallanak. Szerencsére Vincentio megbocsátó apa, így mindannyian ellátogatnak a lagziba, amelyet Biankának és Tranionak (aki Lucentióként álcázta magát) szerveztek.

Ötödik felvonás, II. szín

A lagziban a férfiak azon vitatkoznak, kinek van a legengedelmesebb felesége, és fogadást is kötnek erről. Minden férfi felesége visszautasítja, hogy kijöjjön, amikor a férje hívja, kivéve Katát, aki még a többi feleséget is kioktatja, hogyan kell engedelmeskedniük. Ezután Katalin Petruchio lábához térdel, királynak szólítja, majd mindketten távoznak, otthagyva a meglepett násznépet.

Shakespeare: A makrancos hölgy olvasónapló

 





Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük