Szereplők és a helyszín
Az elbeszélés Thomas Mann szemszögéből tárul elénk, aki az eseményeket személyes megjegyzésekkel és mélyreható elemzésekkel kíséri. Az író kettős látásmódja alapvetően két pilléren nyugszik: egyrészt a történtek utólagos, nyugodt átgondolásán, másrészt személyes véleményén, amely áthatja a narratívát.
A Cipolla név eredetét tekintve két forrás is szóba jöhet. Egyrészt Boccaccio „Dekameron” című művében szereplő, embereket becsapó szerzetes viselte ezt a nevet; másrészt Thomas Mann fivérének, Heinrich Mann-nak „Die kleine Stadt” (Kisváros) című regényében egy elszegényedett nemesi család kapta meg ezt a nevet. Cipolla karaktere így nem csupán a művészeteket és művészi képességeket szimbolizálja, hanem a manipuláció és az emberi méltóság aláásásának veszélyeire is figyelmeztet. Mario, a pincér, aki nem hős alkat, körülmények által kényszerítve válik az ellenállás alakjává, amikor fellázad Cipolla ellen.
Az Angiolieri asszonyt illetően érdekes megjegyezni, hogy a novellában Sofronia néven is említik, ami Platón erkölcstanában a bölcs önmegtartóztatás, egy a négy főerény közül. Ez ellentétben áll azzal a kényszerrel, amelyet a varázsló ráruház.
A történet helyszíne, Torre di Venere – magyarul Vénusz tornya – egy fiktív üdülőhely, amely a valóságban nem létezik, de neve a szerelem és a szépség bolygójára utal, ironikus módon éppen a történetben ábrázolt események tükrében.
Thomas Mann: Mario és a varázsló olvasónapló röviden
Thomas Mann a családjával együtt az olasz tengerpart egy fiktív kisvárosába, Torre di Venerébe utazik, amely a valóságban a Forte dei Marmi városán alapul. Itt találkozik Cipollával, a karizmatikus varázslóval, aki előadásaival és beszédeivel elbűvöli a közönséget. A figura nem más, mint a korabeli Európa vezetőinek karikatúrája, különösen Mussolini hatalomra kerülése tükröződik a karakteren keresztül.
Mann ezt az utazást saját élményei alapján örökítette meg „Mario és a varázsló” című novellájában, amely egyben figyelmeztetés is a balesetek és az emberi akarat gyengeségének veszélyeire. A mű hangsúlyozza, hogy a tragédiák elkerülhetők, amennyiben az emberek megőrzik döntési képességüket és nem adnak fel önállóságukat.
Thomas Mann, neje és két gyermeke Torre di Venere, egy tengerparti üdülőhelyen töltötte a nyarat, ahol pihenésüket gyakran zavarta a fasizmus által erősített túlzott nemzeti önérzet. Az események kulcsfigurája Cipolla, egy hipnotizőr, aki bűvészmutatványai során kényszeríti rá akaratát a közönség tagjaira. Egyik előadásán többek között egy hölgyet, Angiolien asszonyt és Eleonora panzió tulajdonosát is befolyásolja, majd egy római férfit is táncra késztet annak ellenállása ellenére.
A dráma tetőpontja, amikor Mariót, a pincért hívja fel a színpadra, és ráveszi, hogy csókolja meg úgy, mintha ő lenne Silvestra, a lány, akibe Mario szerelmes. A pincér fiú rádöbben, hogy milyen aljas trükk áldozata lett, és dühében lelövi Cipollát, miközben leszáll a színpadról. Az események súlyos kérdéseket vetnek fel az emberi akarat és a manipuláció veszélyeiről.
Thomas Mann: Mario és a varázsló olvasónapló
- Egy olasz fiatal köszöntötte a varázslót, aki ezt sértésnek vélte és lovagló ostorával megfenyegette. A fiú erre a közönség felé nyelvet öltött.
- A varázsló számtani trükkje során számokat írt egy táblára, amit papírlappal takart le. Először két írástudatlan személyt próbált kihívni a közönségből, de végül egy fiatalember jelentkezett, aki szülőfaluját képviselve vállalta az írnoki feladatot. Ő írta fel a közönség által mondott számokat, amiket Cipolla összeadatott vele, és megegyeztek a papír alatt rejtőző eredménnyel.
- Kártyatrükkök: Cipolla két pakli kártyából húzott ki három lapot, majd a közönségből egy néző ugyanabból a másik pakliból húzott, és a lapok megegyeztek. Egy büszke olasz személy próbálta saját döntését érvényesíteni, de a választott lapok ismét megegyeztek.
- Cipolla különféle tárgyakat adott körbe a közönség soraiban, miközben háttal ült a színpadon. Megkérte a nézőket, hogy rejtsék el azokat. Egy angol hölgy cipőjéből előhúzott egy ékköves tűt, amit Angiolieri asszonynak adott át, akit később Eleonora Duse művésznő társalkodójaként azonosított.
- A Mann család gyermekei már mély álomba merültek, de a család mégsem távozott, maradtak, hogy megtekintsék az est további részét.
- Cipolla egy fiút hipnotizált megmerevedésre, majd két szék támlájára fektette és ráült a fiú merev testére.
- Egy idősebb nőt, aki egy szalmaszéken aludt, meggyőzött arról, hogy Indiába utazik, és a nő lelkesen mesélte el nem létező kalandjait.
- Egy katona karját Cipolla lebénította azzal a kijelentéssel, hogy a karja nem emelhető fel, amire a katona tényleg képtelenné vált karja felemelésére.
- Angiolieri asszonyt férje keresztneve, Sofronia használatával szólította meg Cipolla, aki teljes mértékben hatalmába kerítette az asszonyt, aki képtelen volt ellenállni neki, férje pedig tehetetlenül figyelt.
- Az előbb megmerevített férfi hirtelen steppelni kezdett a színpadon, majd két másik személy is csatlakozott hozzá a táncba. Egy római úr tiltakozása ellenére ő is táncolni kezdett, egy német nő pedig tarantellát táncolt.
- Éjfél után mindenki valamiféle mámoros állapotban volt. Cipolla felhívta Mariót a színpadra, aki vonakodva, de mégis felment. A varázsló faggatta a fiút múltjáról és bánatáról, míg egy közbe kiáltásból megtudta, hogy Mario szerelme Silvestra. Egy csúfos csók után Cipolla életét vesztette.
Thomas Mann: Mario és a varázsló olvasónapló
Olvasónaplóm:
- Olvasónaplók
- 1-2. osztályos kötelező olvasmányok
- 3-4. osztályos kötelező olvasmányok
- 5. osztályos kötelező olvasmányok
- 6. osztályos kötelező olvasmányok
- 7. osztályos kötelező olvasmányok
- 8. osztályos kötelező olvasmányok
- 9. osztályos kötelező olvasmányok
- 10. osztályos kötelező olvasmányok
- 11. osztályos kötelező olvasmányok
- 12. osztályos kötelező olvasmányok
- 1-4. osztály kötelező olvasmányok
- 5-8. osztály kötelező olvasmányok
- 9-12. osztály kötelező olvasmányok
- Ajánlott olvasmányok
- Versek gyerekeknek