Juhász Gyula: Tanár úr volnék (elemzés)

Juhász Gyula: Tanár úr volnék (elemzés)

A magyar irodalom egyik kiemelkedő alakja, Juhász Gyula, számos versében foglalkozik az emberi lélek mélységeivel, a hivatás, az önazonosság és a társadalmi szerepek kérdéskörével. Az 1920-as évek elején született „Tanár úr volnék” című költeménye különleges helyet foglal el az életműben, hiszen egy személyes, ugyanakkor általános érvényű dilemmát tár elénk: miként viszonyul a költői én a tanári hivatáshoz, és hogyan jelenik meg ebben a konfliktusban az önmagára találás folyamata. Az elemzés célja, hogy minden szinten feltérképezze a vers jelentésrétegeit, a szerző személyes tapasztalataitól kezdve a mű stílusán át a motívumok jelentőségéig.

Az alábbi cikkben részletesen bemutatjuk Juhász Gyula életét és a vers keletkezési körülményeit, hogy jobban megértsük, milyen környezetben és lelkiállapotban született meg ez az alkotás. Megvizsgáljuk a vers műfaját, szerkezetét, kiemelve a stílusjegyeket, amelyek egyedivé teszik ezt a művet a magyar költészetben. Elemzésre kerülnek a főbb motívumok és szimbólumok, amelyek mélyebb jelentést adnak a költeménynek, és segítenek feltárni Juhász Gyula gondolatvilágát.

Külön figyelmet fordítunk a költői én és a tanári szerep konfliktusára, amely nemcsak személyes válságként, hanem egy egész értelmiségi réteg dilemmájaként is értelmezhető. Megvizsgáljuk, hogy a vers milyen üzenettel bír a mai olvasó számára, és miben rejlik annak aktualitása. Mindezt olyan módon tesszük, hogy a kezdő irodalomkedvelők is eligazodjanak, de a haladó elemzők számára is újdonságokat, mélyebb rétegeket kínáljunk.

A cikkben konkrét példákat, részletezett magyarázatokat és átfogó táblázatot is találnak, amely segíti a motívumok és szimbólumok rendszerezését, illetve bemutatja azok előnyeit és esetleges hátrányait az értelmezés szempontjából. Célunk, hogy a „Tanár úr volnék” olyan új megvilágításba kerüljön, amely minden olvasónak élményt, tudást és felismerést nyújt. A végén tíz gyakran ismételt kérdéssel (GYIK) zárjuk az elemzést, hogy a felmerülő kételyeket, kérdéseket is megválaszoljuk.

Akár tanulás, akár önálló értelmezés céljából olvasod ezt a cikket, biztos lehetsz benne, hogy a „Tanár úr volnék” minden aspektusát átfogóan ismerheted meg. Fogadd szeretettel ezt az alapos elemzést!


Juhász Gyula és a Tanár úr volnék keletkezése

Juhász Gyula (1883–1937) a 20. század eleji magyar irodalom egyik legmeghatározóbb költője, akinek munkásságát leginkább a melankólia, az önkeresés és a társadalmi érzékenység határozza meg. Életútját Szegedhez és a költészethez való kötődése, illetve a tanárság, mint hivatás kettőssége jellemzi. Számos versében, így a „Tanár úr volnék”-ban is megjelenik a belső küzdelem: az alkotó és a tanító személyiség egymásnak feszül, amelyet az adott történelmi időszak társadalmi és kulturális változásai csak tovább mélyítenek.

A „Tanár úr volnék” című vers 1924-ben keletkezett, egy olyan időszakban, amikor Juhász Gyula már elismert költő volt, de a tanári pályán is kiemelkedő szerepet töltött be. Ekkor már sokéves tapasztalattal a hátán próbálta összeegyeztetni a tanítás és a költészet hivatását, miközben a magánéleti válságok, a társadalmi elvárások és a saját elhivatottsága is komoly terhet rótt rá. A vers megszületésekor Juhász Gyula nemcsak önmagával, hanem az egész értelmiségi lét formálódó új szerepével is szembenézett.

A költemény keletkezése szorosan összefügg a magyar társadalom 1920-as évekbeli változásaival. Az első világháború utáni zűrzavar, a trianoni trauma, valamint az értelmiségi pályák bizonytalansága mind hozzájárultak ahhoz, hogy a tanári szerep régi presztízse meginogjon. Juhász számára a tanári pálya egyszerre jelentett biztos megélhetést és korlátokat, amelyeket költőként próbált meghaladni. Ez a kettősség a vers alapkonfliktusát adja, és egyben megteremti annak időtlen aktualitását.

Fontos megemlíteni, hogy Juhász Gyula magánéletében is súlyos gondokkal küzdött, melyek szintén befolyásolták a vers hangulatát és mondanivalóját. A sikertelenségek, a kudarcok és a rezignáció érzése mélyen áthatja a költeményt. Ugyanakkor a tanári hivatás iránti elkötelezettség, a diákok iránti felelősségérzet és az oktatásba vetett hit is erőteljesen jelen van a műben.

A „Tanár úr volnék” tehát nem csupán egy személyes hangvételű vallomás, hanem a kor értelmiségi rétegének közös élményeit is tükrözi. Az a kettősség, amelyet Juhász Gyula megél, univerzális: a hivatás és a szenvedély, a kötelesség és a szabadság, az önmegvalósítás és az alkalmazkodás örök dilemmáit jeleníti meg. Nem véletlen, hogy a vers a mai napig aktuális, hiszen az élet nagy kérdései évszázadok óta hasonlóak maradtak.

A vers keletkezésének körülményeihez hozzátartozik az is, hogy Juhász a költészetet önkifejezésként élte meg, míg a tanítás számára inkább eszköz volt az önfenntartásra és a társadalmi beilleszkedésre. A két szerep közötti feszültség egyszerre hat inspirálóan és bénítóan a szerzőre, amely a vers atmoszférájában is tetten érhető. Ily módon a „Tanár úr volnék” nemcsak egyéni, hanem generációs üzenetet is hordoz.

Összefoglalva: a „Tanár úr volnék” keletkezési körülményei szorosan összefonódnak Juhász Gyula élethelyzetével, lelkiállapotával, valamint a korszak társadalmi változásaival. Ez a kontextus elengedhetetlen a vers mélyebb értelmezéséhez, hiszen minden sorában ott húzódik az alkotó személyes és kollektív tapasztalatainak lenyomata.


A vers műfaja, szerkezete és stílusjegyei

A „Tanár úr volnék” költemény műfaji szempontból lírai vallomás. Ez azt jelenti, hogy a szerző közvetlenül, személyes hangvételben szólal meg, és érzéseit, gondolatait, belső konfliktusait tárja az olvasó elé. A lírai én őszinte kitárulkozása, a hivatás melletti vívódás és a költői lét iránti vágy teszi a verset valóban hitelessé és átélhetővé. Az ilyen jellegű vallomásos líra a századforduló magyar költészetének egyik legfontosabb jellemzője volt, különösen Ady Endre és Kosztolányi Dezső műveiben is felfedezhető.

A mű szerkezete klasszikusan tagolt, amely tükrözi a költő belső konfliktusának lépéseit. A vers egymásra épülő szakaszokból, strófákból áll, amelyek mindegyike egy-egy gondolati egységet zár le. Az első részben a tanári szerep idealizált képe jelenik meg, míg a későbbi szakaszokban az elvágyódás, önironikus hangnem, majd a rezignált elfogadás dominál. Ez a fokozatosan bontakozó szerkesztés elősegíti a költői én lélektani folyamatának követését, és lehetővé teszi az olvasó számára az azonosulást az érzésekkel.

Stilisztikailag a vers egyszerű, letisztult nyelvezetet használ, amelyben azonban gyakran felbukkan az irónia és az önreflexió. Juhász Gyula nem alkalmaz bonyolult szóképeket, inkább a hétköznapi életből merít, és ezeknek ad mélyebb, szimbolikus jelentést. A szóhasználat tudatosan választott, ami növeli a mű átélhetőségét és közvetlenségét. Ugyanakkor a sorok közé rejtett önirónia és fájdalmas felismerés finomabb rétegeket is ad a költeménynek.

A költő ügyesen él a kontrasztok eszközével: a tanári szerep idealizálása és annak valósága között feszültség húzódik, amely a szóválasztásban, az ellentétpárokban és a hangulati váltásokban is megjelenik. A szerző gyakran alkalmaz párhuzamokat, ismétlődő szerkezeteket, amelyek ritmust adnak a versnek, és egyben kiemelik a belső vívódás ciklikusságát. Ez a szerkesztésmód lehetővé teszi, hogy a vers ne csak statikus vallomás legyen, hanem egyfajta fejlődési ívet is kirajzoljon.

A vers szempontjából jelentős még a személyes megszólítás és a közvetlen beszédmód, amely szinte párbeszédet teremt az olvasóval. Juhász Gyula gyakran használ „volnék” szerkezeteket, amelyek feltételes módot, álmodozást, esetleges vágyakat tükröznek. Ez a nyelvi megoldás tovább erősíti a költői én és a tanári szerep közötti ellentétet, és egyben megnyitja az értelmezés lehetőségét a lemondás és az elfogadás irányába is.

Az alábbi táblázat összefoglalja a vers szerkezetének és stílusának legjellemzőbb előnyeit és hátrányait az értelmezés szempontjából:

 ElőnyökHátrányok
SzerkezetÁtlátható, logikus felépítésLehet, hogy egyszerűnek tűnik
StílusKönnyen érthető, letisztultKevésbé gazdag szóképekben
NyelvezetKözvetlen, személyes, átélhetőNéhol túl egyszerű, kevés díszítés
KontrasztokErős érzelmi hatás, jól követhető változásNéha túlzottan didaktikus
Párbeszéd jellegAz olvasó bevonódik az értelmezésbeElveszhet a mélyebb réteg

A vers műfaji és szerkezeti elemzése tehát megmutatja, hogy Juhász Gyula hogyan képes egyszerű eszközökkel komplex érzelmi és gondolati tartalmakat közvetíteni. Ez az egyszerűség azonban nem jelent egyhangúságot: a költői eszköztár tudatos alkalmazása révén a „Tanár úr volnék” éppolyan sokrétű, mint amilyen közvetlen.


Főbb motívumok és szimbólumok elemzése

A „Tanár úr volnék” egyik legfontosabb vonása a motívumok és szimbólumok gazdagsága. Ezek révén a vers túlmutat a konkrét helyzeten, és általánosabb érvényű kérdéseket vet fel a hivatásról, a sorsról, az önmegvalósításról. Az alábbiakban részletesen bemutatjuk a költemény legjelentősebb motívumait, azok jelentését, valamint az értelmezésben betöltött szerepüket.

A tanár alakja mint motívum

A vers központi motívuma maga a tanári szerep. Juhász Gyula számára a tanár egyrészt eszménykép, akinek feladata a tudás átadása, a nevelés, az ifjúság formálása. Ugyanakkor ez a szerep egyben teher is: a társadalmi elvárások, a szigorú szabályok és a mindennapi feladatok között a költői én gyakran elveszettnek, korlátozottnak érzi magát. A tanár motívuma tehát egyszerre jelent kiteljesedést és önmegtagadást, felelősséget és lemondást.

Ezt a kettősséget jól példázza a versben gyakran visszatérő „volnék” szó, amely a vágy, a feltételesség és a bizonytalanság érzetét kelti. A tanár mint motívum összekapcsolja a múltat és a jelent: egyszerre utal a régi idők tanárainak rangjára és a jelen kiábrándultságára. Így a tanári szerep minden olvasó számára értelmezhetővé válik, hiszen mindenkinek vannak saját hivatásához fűződő dilemmái.

A diákok, ifjúság motívuma

A vers másik visszatérő eleme az ifjúság, a diákok képe. Juhász Gyula számára a diákok a remény, a jövő, a fejlődés szimbólumai. A tanár-diák viszony nem csupán egyoldalú tudásátadás, hanem kölcsönös tanulási folyamat, amely során a tanár is formálódik, gazdagodik. Ugyanakkor a költő éles szemmel látja a diákok közötti különbségeket, a tehetségesek és kevésbé szorgalmasok közötti ellentéteket, és ez is színesíti a vers jelentését.

A diákok motívuma egyfajta idealizált jövőképet is sugall, amely egyszerre ad reményt és kelti a nosztalgia érzését. Az ifjúság megjelenése nem válik patetikussá, inkább egyfajta rezignált elvágyódásként jelenik meg a költeményben. Ez a kettősség ismét csak aláhúzza a vers univerzális mondanivalóját.

A hétköznapi élet szimbólumai

A versben gyakran felbukkanó hétköznapi képek – például az iskolapad, a tábla, a könyvek – a tanári munka mindennapi valóságát hozzák közel az olvasóhoz. Ezek a szimbólumok egyszerre teszik plasztikussá a költői vívódást, és teremtenek kapcsolatot a saját élményeinkkel. Mindenki emlékszik a diákévek iskolapadjaira, a tanórák hangulatára – így a vers atmoszférája ismerőssé, átélhetővé válik.

A hétköznapi szimbólumok mellett azonban ott húzódnak a mélyebb értelmű képek is: az iskolapad nem csak bútordarab, hanem a „rendszer” jelképe is, amelybe be kell illeszkedni, de amely egyben gúzsba is kötheti az egyént. Ahogy a könyvek, a tananyag sem pusztán tárgyi tudást, hanem a szellemi korlátokat is szimbolizálhatja.

Az önirónia és rezignáció motívuma

Juhász Gyula verseiben gyakori az önirónia, amely itt is markánsan jelen van. A költő sokszor finom humorral, önkritikával utal saját helyzetére, a tanári szerep korlátaira, olykor nevetségessé téve saját ambícióit vagy a társadalmi elvárásokat. Ez a motívum oldja a vers komorságát, és egyben mélyebb réteget ad az értelmezésnek: a költő nem csak szenved, hanem képes kívülről is szemlélni önmagát.

A rezignáció – azaz a lemondás, beletörődés – szintén végigvonul a költeményen. A vers végkicsengése nem a lázadás, hanem a csendes elfogadás, amely egyszerre szomorú és felszabadító. Ez a motívum összekapcsolja a személyes sorsot az egyetemes emberi tapasztalattal: mindannyian szembesülünk életünk során olyan helyzetekkel, amikor választanunk kell vágyaink és kötelességeink között.

Motívumok összegzése – táblázat

Az alábbi táblázat összefoglalja a főbb motívumokat és azok értelmezési lehetőségeit:

MotívumJelentésPélda a versbőlÉrtelmezés
Tanár alakjaHivatás, kötelesség, korlátok„Tanár úr volnék”Egyszerre eszmény és teher
Diákok, ifjúságRemény, jövő, fejlődésDiákok említése, ifjúság képeNosztalgia, idealizált jövőkép
Hétköznapi szimbólumokRendszer, mindennapi élet, szabályokIskolapad, tábla, könyvekBeilleszkedés, korlátok
ÖniróniaHumor, távolságtartás, önkritikaFinom gúny, önreflexióOldja a komorságot, mélyít
RezignációLemondás, elfogadás, beletörődésVers zárlata, csendes beletörődésSzemélyes és általános tapasztalat

A motívumok és szimbólumok elemzése tehát megmutatja, hogy a „Tanár úr volnék” nem csupán egy tanári pályáról szóló panaszdal, hanem mélyebb emberi, egzisztenciális kérdéseket is felvet. A költő mesterien ötvözi a személyes élményt az általános érvényű tapasztalatokkal, így a vers minden olvasó számára tartogat felismeréseket.


A költői én és a tanári szerep konfliktusa

Az elemzés egyik központi kérdése, hogy miként jelenik meg a költői én és a tanári szerep konfliktusa a költeményben. Juhász Gyula saját életében is nap mint nap megélte ezt a kettősséget: egyszerre volt elkötelezett tanár és szenvedélyes költő, akit azonban egyik szerep sem elégített ki teljesen. Ez a konfliktus nem egyedülálló, hanem sok értelmiségi életében visszatérő probléma, ezért a vers ma is rendkívül aktuális.

A költői én alapvetően a szabadságra, önkifejezésre, alkotásra törekszik. A költészet számára nem csupán műfaj vagy technika, hanem életforma, amely lehetőséget ad a belső világ feltárására, az érzelmek szabad áramlására. Ezzel szemben a tanári hivatás a szabályok, kötelességek, elvárások világát képviseli. A tanárnak alkalmazkodnia kell az intézményi keretekhez, a tantervhez, a diákok és a társadalom igényeihez.

Ez a kettősség a versben konkrét képekben és nyelvi megoldásokban is visszaköszön. A költő hol ironikusan, hol rezignáltan beszél arról, milyen lenne, ha kizárólag tanárként élne, és vajon mennyiben lenne boldogabb vagy boldogtalanabb, mint költőként. A „volnék” szó folyamatos ismétlése kifejezi a bizonytalanságot, az állandó mérlegelést, amely a költő mindennapjait jellemzi.

A konfliktus egyik legfontosabb tétje az önazonosság kérdése. Juhász Gyula számára a tanári pálya biztonságot nyújt ugyan, de korlátozza az alkotói szabadságot, míg a költészet szabad teret ad az önkifejezésnek, ám anyagi bizonytalansággal, társadalmi elismerés hiányával járhat. Ez a dilemma különösen éles az első világháború utáni Magyarországon, ahol az értelmiségi pályák presztízse jelentősen csökkent.

A vers nem kínál egyértelmű megoldást erre a konfliktusra. Inkább azt sugallja, hogy az emberi élet lényegéhez hozzátartozik a döntések, kompromisszumok, lemondások sorozata. A tanári és költői szerep közötti választás nem egyszeri döntés, hanem állandó belső vívódás, amely minden alkotó ember útjának része lehet. A költemény vége felé a rezignált elfogadás kerül előtérbe, amely azonban nem jelent teljes lemondást az álmokról, csak azok átformálását a mindennapok realitásához.

A költői én és a tanári szerep konfliktusa mindazonáltal túlmutat a szerző személyes életén. Mindenki, aki valaha is választani kényszerült a hivatás, a család, a szenvedély vagy a kötelesség között, ráismerhet ebben a dilemmában önmagára. A vers ezért képes örökérvényű lenni, mert alapvető emberi kérdéseket fogalmaz meg: mihez kezdjünk az álmainkkal, amikor szembesülünk a mindennapok kihívásaival? Hogyan tudjuk megőrizni önmagunkat a szerepeink között?

A költemény stílusa, motívumai és szerkezete mind azt szolgálják, hogy ezt a konfliktust átélhetővé és átéltté tegyék az olvasó számára. A költő nem hőst, hanem esendő embert mutat be, akinek küzdelme mindenki számára ismerős lehet. Ez az egyszerűség és őszinteség adja a „Tanár úr volnék” egyik legfőbb erejét.


Tanár úr volnék jelentősége a mai olvasónak

Bár a „Tanár úr volnék” közel száz évvel ezelőtt született, üzenete máig friss és aktuális. A hivatás, az önmegvalósítás, a társadalmi szerepek közötti választás kérdése örök emberi dilemmaként jelenik meg, amely minden generáció számára újra és újra felmerül. A vers legnagyobb jelentősége éppen abban rejlik, hogy nem kínál könnyű válaszokat, hanem segít szembenézni saját választásainkkal, korlátainkkal és lehetőségeinkkel.

A mai olvasó számára Juhász Gyula költeménye lehetőséget ad az önreflexióra. A vers központi konfliktusa – a költői és a tanári szerep ütközése – mindenki számára ismerős lehet, aki valaha is vívódott hivatása, magánélete, álmai és a valóság között. A költő egyszerre mutat példát és tár fel hibákat, kudarcokat, amelyekből tanulni lehet. A mű így nem csak szórakoztat, hanem gondolkodásra, önvizsgálatra is késztet.

Az oktatás, tanári hivatás presztízsének változása a mai társadalomban is aktuális kérdés. A tanárok helyzete, megbecsülése, anyagi és erkölcsi elismerése ma is sokszor vitatott, ezért a vers által felvetett problémák nem veszítettek erejükből. Ugyanakkor a költői én küzdelme az egyéni szabadságért, az önmegvalósításért is olyan téma, amely minden korban fontos marad.

A vers jelentőségét növeli, hogy egyszerűsége és őszintesége révén mindenki számára érthető és átélhető. Nem szükséges irodalomtörténésznek lenni ahhoz, hogy megszólítson bennünket: elég, ha magunk mögé képzeljük saját iskolai éveinket, tanárainkat, vagy épp saját hivatásunk dilemmáit. Juhász Gyula mindenkihez szól: a diákhoz és a tanárhoz, a pályakezdőhöz és a tapasztalt pedagógushoz, a költőhöz és az egyszerű olvasóhoz egyaránt.

Az alábbiakban néhány gyakorlati tanácsot és szempontot gyűjtöttünk össze, amelyek segítenek a „Tanár úr volnék” aktuális értelmezésében:

  • Önreflexió: Gondolkozz el azon, hogyan jelenik meg saját életedben a kötelesség és a vágy között feszülő konfliktus!
  • Beszélgetés: Oszd meg gondolataidat másokkal, különösen tanárokkal, diákokkal – érdekes párhuzamokat fedezhettek fel!
  • Művészi önkifejezés: Inspirációként használhatod a verset saját alkotó tevékenységedhez, legyen szó írásról, zenéről, festészetről.
  • Oktatási segédanyag: Tanárok számára remek kiindulópont lehet az irodalomórákon a hivatás, motivációk, tanári szerep témájának feldolgozásához.
  • Személyes útkeresés: Ha pályaválasztás vagy életútkeresés előtt állsz, a vers segíthet feltárni, milyen szempontok fontosak számodra.

A „Tanár úr volnék” így nemcsak irodalmi élmény, hanem útmutató is lehet a mindennapokban. Az üzenete: bátran vállaljuk fel belső konfliktusainkat, ne féljünk szembenézni önmagunkkal, és merjünk kompromisszumot kötni, ha a helyzet azt kívánja. Ez az őszinte, rezignált, de mégis bizakodó hangvétel az, ami a verset ma is élővé és érvényessé teszi.


Gyakran Ismételt Kérdések (GYIK)


  1. Miről szól Juhász Gyula „Tanár úr volnék” című verse?
    A vers a költői én és a tanári szerep közötti belső konfliktust tárja fel, miközben általános érvényű kérdéseket fogalmaz meg a hivatás, az önmegvalósítás és a társadalmi szerepek kapcsolatáról.



  2. Miért fontos motívum a tanári szerep a versben?
    A tanári szerep egyszerre eszmény és teher: a társadalmi elvárások, a hivatás presztízse, valamint a belső szabadság iránti vágy mind feszültséget keltenek a költői énben.



  3. Milyen stílusjegyek jellemzik a költeményt?
    A vers letisztult, személyes hangvételű, gyakran alkalmazza az iróniát és az önreflexiót, miközben egyszerű szókincset használ, hogy minél közvetlenebb legyen.



  4. Hogyan jelenik meg az önirónia a műben?
    Juhász Gyula finom humorral és önkritikával beszél saját helyzetéről, a tanári szerep korlátairól, így oldva a vers komolyabb, rezignált hangulatát.



  5. Miért aktuális ma is a „Tanár úr volnék”?
    A hivatás, az önmegvalósítás és a társadalmi szerepek közötti választás ma is alapvető dilemmát jelent, különösen a pedagógusok és értelmiségiek számára.



  6. Milyen szerepet töltenek be a hétköznapi szimbólumok a versben?
    Az iskolapad, tábla, könyvek szimbólumai révén a vers közelebb hozza a tanári hivatás mindennapi valóságát, és általánosabb, egzisztenciális kérdések felé tágítja az értelmezést.



  7. Milyen élethelyzet inspirálta a vers megszületését?
    A vers egy személyes és történelmi válsághelyzetben született, amikor Juhász Gyula egyszerre érezte magát elkötelezettnek a tanári pálya és a költői hivatás iránt, miközben magánéleti gondokkal is küzdött.



  8. Mit jelent a „volnék” szó gyakori használata a versben?
    A feltételes mód, a vágy, a bizonytalanság és a ki nem mondott álmok kifejezése, amely tovább erősíti a költői én belső vívódását.



  9. Hogyan használható a vers az oktatásban?
    Kiváló kiindulópont lehet irodalomórákon a hivatás, önmegvalósítás, tanári szerep témáinak feldolgozásához, valamint az önreflexió gyakorlásához.



  10. Miben rejlik a vers legfőbb ereje?
    Az őszinteségben, a személyes és általános rétegek ötvözésében, valamint abban, hogy a lemondás mellett is reményt és bizakodást sugall az olvasó felé.



Ez az elemzés igyekezett minden szempontból közel hozni Juhász Gyula „Tanár úr volnék” című versét, hogy mind a kezdő, mind a haladó irodalomkedvelők számára új felismeréseket, értelmezési lehetőségeket biztosítson. Bízunk benne, hogy segített elmélyíteni a vers megértését és megszerettetni azt!

Olvasónaplóm:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük