Ebben a szerelmi versben, amely a költő művészi és politikai érése idején, 1846 és 1848 között született, Szendrey Júlia iránti mély érzelmek tükröződnek
. A vers megvallja a szerelmet, ami dialógus formájára utalna, azonban a költemény szövegéből kiderül, hogy a romantikus egyéniség és a személyes megnyilvánulások uralják a monologikus előadásmódot, miközben a szeretett feleség képe a háttérbe húzódik.
Petőfi Sándor: Minek nevezzelek elemzése
A vers címében felvetett kérdés a versszakok elején és végén is megjelenik, hol a siker lehetőségét, hol a kudarc beismerését tükrözve. A költői kérdések és a válaszok elmaradása fokozzák a feszültséget, ami a mű végén sem oldódik fel, így további elmélkedésre ösztönözve az olvasót.
A mű első négy versszaka a fiatal házaspár mindennapjainak apró, mégis jelentőségteljes pillanatait örökíti meg. Az első versszak a lírai ént és párját az esti órák intim együttlétében ábrázolja, ahol a férfi csodáló tekintete a nő elmélyült szemeiben időzik. A következő versszak a nő által észlelt bámulatot és a tekintetek találkozását jeleníti meg, ami elindítja a két fél közeledését. Ez a közeledés a harmadik versszakban válik személyesebbé, amikor a nő megszólítja társát. A negyedik versszakban pedig a csókban történő feloldódás és eggyé válás extatikus pillanatát örökíti meg.
A költeményben Júlia, a költő hitvese áll a középpontban, akinek portréját aprólékosan, testrészei és jellemző tulajdonságai felvázolásával rajzolja meg. A szeme, ajkai, szelíd tekintete és zengő hangja pozitív jelzőkkel van illetve, objektív képet festve róla. A költő ezt a képi ábrázolást szóképekkel és metaforákkal gazdagítja, melyeket a természetből merít.
A versek csúcspontja az utolsó versszakban érkezik meg, ahol a költő továbbra sem talál választ a visszatérő kérdésre. Az utolsó versszakot becézgető megszólítások sora jellemzi, amelyet egy egyszerűbb, „Édes, szép, ifju hitvesem” megszólítás zár. A költő a kérdést ezt követően ismét megismétli, amely arra ösztönzi az olvasót, hogy tovább gondolkodjon a felvetett témán. A költeményben visszatérő „Minek nevezzelek” kérdése hangsúlyozza a költő Júlia iránti mély szerelmét.
Petőfi Sándor: Minek nevezzelek elemzése
Petőfi Sándor: Minek nevezzelek
Ha a merengés alkonyában
Szép szemeidnek esti-csillagát
Bámulva nézik szemeim,
Mikéntha most látnák először…
E csillagot,
Amelynek mindenik sugára
A szerelemnek egy patakja,
Mely lelkem tengerébe foly –
Minek nevezzelek?
Ha rám röpíted
Tekinteted,
Ezt a szelíd galambot,
Amelynek minden tolla
A békeség egy olajága,
S amelynek érintése oly jó!
Mert lágyabb a selyemnél
S a bölcső vánkosánál –
Minek nevezzelek?
Ha megzendűlnek hangjaid,
E hangok, melyeket ha hallanának,
A száraz téli fák,
Zöld lombokat bocsátanának
Azt gondolván,
Hogy itt már a tavasz,
Az ő régen várt megváltójok,
Mert énekel a csalogány –
Minek nevezzelek?
Ha ajkaimhoz ér
Ajkadnak lángoló rubintköve,
S a csók tüzében összeolvad lelkünk,
Mint hajnaltól a nappal és az éj,
S eltűn előlem a világ,
Eltűn előlem az idő,
S minden rejtélyes üdvességeit
Árasztja rám az örökkévalóság –
Minek nevezzelek?
Boldogságomnak édesanyja,
Egy égberontott képzelet
Tündérleánya,
Legvakmerőbb reményimet
Megszégyenítő ragyogó valóság,
Lelkemnek egyedűli
De egy világnál többet érő kincse,
Édes szép ifju hitvesem,
Minek nevezzelek?
Olvasónaplóm:
- Olvasónaplók
- 1-2. osztályos kötelező olvasmányok
- 3-4. osztályos kötelező olvasmányok
- 5. osztályos kötelező olvasmányok
- 6. osztályos kötelező olvasmányok
- 7. osztályos kötelező olvasmányok
- 8. osztályos kötelező olvasmányok
- 9. osztályos kötelező olvasmányok
- 10. osztályos kötelező olvasmányok
- 11. osztályos kötelező olvasmányok
- 12. osztályos kötelező olvasmányok
- 1-4. osztály kötelező olvasmányok
- 5-8. osztály kötelező olvasmányok
- 9-12. osztály kötelező olvasmányok
- Ajánlott olvasmányok
- Elemzések
- Versek gyerekeknek