Vajda János: Húsz év múlva verselemzés

Vajda János: Húsz év múlva verselemzés
Vajda János: Húsz év múlva verselemzés

Vajda János költészete egy sajátos helyet foglal el a magyar irodalomban, különösen szerelmi verseinek fájdalmas, be nem teljesedett vágyakozása miatt. A világirodalom és a magyar költészet egyaránt bővelkedik a szenvedő szerelmet megörökítő alkotásokban, mint amilyenek Catullus, Balassi, Csokonai, Vörösmarty, vagy Juhász Gyula művei. Ezek a költemények az elérhetetlen szerelmi vágyak, a csalódások emlékművei.

Vajda János azonban egy lépéssel tovább viszi a szerelmi költészet hagyományait. Verseiben nem csupán a vágyakozás és a csalódás jelenik meg, hanem ezeknek egy mélyebb, szinte elviselhetetlen fájdalmat hordozó dimenziója. Különösen Ginához írott versei tükrözik ezt az érzelmekkel teli, örökké tartó szenvedélyt, amely sosem hagyja el a költőt. A költői én nyíltan és őszintén vállalja a szenvedést, ami újdonságnak számít Vajda lírájában.

Ez a megközelítés teszi Vajda Jánost különleges alakká a magyar költészetben. A szenvedő szerelem, amely a maga teljességében áthatja a költői életművet, egyrészt egyetemes érzésvilágot sugall, másrészt pedig egyedi, személyes hangvételűvé varázsolja verseit. Vajda János művei így nem csupán egy elérhetetlen szerelmi vágy kétségbeesett krónikái, hanem a fájdalom állandóságának, az el nem múló vágyakozásnak művészeti megformálásai.

Vajda János: Húsz év múlva verselemzés

Vajda János „Húsz év múlva” című verse egy dalzárt szerkezetű vallomás, melyben a Montblanc képe áll a középpontban – ez a motívum később a költő epitheton ornansává, azaz jellemző jelzőjévé vált. A költeményben a beszélő személyes állapota, változásai, hangulatai és emlékei formálják a mű tartalmát, tehát a versek alanya maga a beszélő, nem pedig egy külső tárgy, mint például egy szerelmi érdeklődés vagy annak szépsége.

A filozófiai alkotásokhoz hasonlóan ebben a költeményben is erőteljesen megjelenik a magány témája. A Montblanc-kép nem csupán a beszélő hangulatát és érzelmeit szimbolizálja, hanem magányát is kifejezi. A költői nyelvben fontos szerepet kapnak a tagadások és az ezekből fakadó ellentétek, mint például a „többé nem ég; / Nem bántja újabb szenvedély.” és az „Azért még föl nem olvadok.” kifejezések, amelyek a költő belső vívódásait és ellenállását tükrözik.

A „Húsz év múlva” így nem csupán egy személyes vallomás, hanem egy összetett érzelmi állapotokat bemutató mű, amely mélyrehatóan vizsgálja a magány és az elszigeteltség emberi élményét.

Vajda János „Húsz év múlva” című költeményének első két szakasza a tagadásokkal alapozza meg a következő részben feltáruló ellentétes mellérendeléseket, ezáltal feszültséget teremtve a versek során. Ezen tagadások mellett az első két versszakban érzékelhető „téli” hangulat is hozzájárul a kontrasztok kialakításához: a jég, a tél és az örök fagy képei szembe kerülnek a tündér tó és a hattyú idillikus képével. E párhuzamosság révén múlt és jelen, ifjúság és öregség ellentétei is feszültséget teremtenek.

A vers során kibontakozó ellentétpárok – jelen-múlt, ifjúság-öregség, boldogság-boldogtalanság, szerelem-magány – mesterien összegeződnek az utolsó versszak ismétlődő motívumaiban, mint például a tél, a hó, a szív, a tűz, a Montblanc, és a fény. Az első két szakasz negatív jelentéstartalmú képei a harmadik szakaszban átalakulnak, ahol az emlékek enyhítik a jelen fájdalmait, és a magány ellenére is található vigasz. A harmadik szakasz megnyugtató, szép emlékképei visszaadják a reményt, átértelmezve a kezdő képsor negatív jelentését.

Ebben a versben a fő motívum, mely a költő által nem részletezett, inkább mint szimbólum értelmezhető, amely a beszélő összetett érzéseit, állapotát és sorsát jeleníti meg.

Vajda János: Húsz év múlva verselemzés

Vajda János: Húsz év múlva verse:

(Gina emlékkönyvébe)
Mint a Montblanc csucsán a jég,
Minek nem árt se nap, se szél,
Csöndes szívem, többé nem ég;
Nem bántja újabb szenvedély.
Körültem csillagmiriád
Versenyt kacérkodik, ragyog,
Fejemre szórja sugarát;
Azért még föl nem olvadok.
De néha csöndes éjszakán
Elálmodozva, egyedül –
Mult ifjuság tündér taván
Hattyúi képed fölmerül.
És ekkor még szivem kigyúl,
Mint hosszu téli éjjelen
Montblanc örök hava, ha túl
A fölkelő nap megjelen…

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük